CoffeeView

CoffeeView: Westfriesland Vers volgt z’n eigen weg

‘Het bloed kruipt waar het niet gaan kan…’

Groenten en fruit zitten in de genen bij de Zwaagdijkse familie Oud. Niet vreemd dus, dat ook zoon Willem er tot over z’n oren in zit. Maar wél op zijn eigen manier. Met Westfriesland Vers zorgt hij voor vers fruit op de werkvloer en in bedrijfskantines. Ook zorgt de onderneming voor fruitige relatiegeschenken, fruitsalades en heerlijke vrijdagmiddagsmoothies.

‘Mijn vader is al veertig jaar groenteboer en staat op markten als Sjakie Knakie. Mijn tweelingbroer gaat ook door het leven als Dikkie Prikkie en mijn andere broer opereert als Pietje Genietje. Allemaal staan ze met groenten en fruit op de markt. Ik heb gekozen voor een B2B-benadering. Ik lever dagelijks vers werkfruit bij bedrijven en instellingen in Westfriesland, maar ook daar buiten. Ik had nog kunnen gaan voor de naam ‘Willem, iedereen wil ‘em’, maar dat vond ik niet zo professioneel. Toen werd het Westfriesland Vers.’

Zingende profvoetballer

‘Vroeger, toen ik klein was, wist ik al dat ik iets voor mezelf wilde doen. Ik droomde dat ik profvoetballer was. In de rust zong ik voor de supporters en tussendoor verkocht ik ook nog fruit.’ Een bizarre combinatie, die wél Willems creativiteit weergeeft. Ook tijdens zijn studie Communicatiemanagement was zijn brein zijn leidraad. ‘Ik schreef eens een plan voor Heineken the City. Ze vonden mij ideeën zo leuk, dat ze er mee verder wilden gaan. Ik deed veel creatieve dingen, maar mijn eigen zaak is natuurlijk het mooiste voorbeeld. Ik zat in het laatste jaar van mijn studie en moest afstuderen als communicatieadviseur bij een bedrijf. Het was alleen niet eenvoudig om iets te vinden waar ik achter stond. Het bloed kroop waar het niet gaan kon. Ik zou gewoon bij mezelf gaan afstuderen. Beleveniscommunicatie is leidend. Zo zet ik op mijn manier streekproducten en met name fruit en snackgroenten in de markt.’

Gorilla-actie

‘Entertainen is echt mijn ding. Ik schrijf me vaak in voor bijzondere markten en leef me helemaal uit in de presentatie. Ik wil dat wat ik wil uitbeelden, ook echt naar voren komt. Zo stond ik onlangs in Amsterdam met een echt boeren kloffie aan, plat West-Fries te praten. Het fruit ging in kistjes en de telers waren groot in beeld op foto’s. Ik kreeg veel complimenten. En als ik voor mijn broer op de markt sta, gaan de flyers voor Westfriesland Vers altijd mee.’ Willem trekt graag op een positieve manier de aandacht. ‘We deden een guerrilla-actie tijdens de Marathon van Hoorn. Ik liep mee in een gorillapak en twee vrienden liepen mee in een bananenpak. Zo liepen we achter elkaar aan. Hilarisch om te zien. Hiermee hebben we online veel publiciteit gegenereerd. Tijdens de nationale Week van het Werkfruit  zijn we ook een actie gestart. We liepen rond op de Nieuwe Steen met een lange stok met fruit eraan. In plaats van koekhappen konden de voorbijgangers verantwoord fruithappen. De mensen hadden schik in het spel en reageerden heel positief.’

Duurzaam

‘Ik vind het belangrijk om Westfriesland Vers positief te laten opvallen. Ik heb een persoonlijke band met de kwekers. Veel van het fruit komt namelijk uit de eigen regio. Ik zorg zoveel mogelijk voor duurzaam gekweekt fruit. De tijd én de mensen vragen erom. Alle kwekers die aan me leveren zijn gecertificeerd. Er worden zo min mogelijk bestrijdingsmiddelen gebruikt. Fruit wordt geleverd in manden die ik kan hergebruiken. Plastic vermijd ik zoveel mogelijk. Als ik een nieuwe mand met fruit aflever, vertel ik zoveel mogelijk over wat erin zit en waar het vandaan komt. Ook ben ik actief met social media, waarmee ik allerlei informatie en weetjes rond groente, fruit en gezondheid deel. Ik wil zoveel mogelijk weten en verkoop alleen waar ik achter sta. Ik probeer nieuwe soorten en als het duurste fruit het lekkerste is, dan neem ik dat mee. Elke maandag ga ik naar de veiling. Daar proef ik alles. Heb ik meteen mijn benodigde vitamines weer binnen.’

Voorbeeld

‘Als ik morgen iets anders zou moeten doen. Zou ik de creatieve sector in gaan, denk ik. Aan de andere kant; mijn ouders dachten altijd dat ik leraar zou worden. Toen ik net gestart was met Westfriesland Vers, heb ik eens een presentatie gegeven op het Horizon College. Twee weken later was een van die leerlingen met eenzelfde fruitservice begonnen in Heemskerk. Daar was ook niet helemaal de bedoeling. Had ik het wel duidelijk uitgelegd. Dat zou ik ook nog kunnen gaan doen. Mijn eigen voorbeeld in het leven is misschien wel zakenman Richard Branson. Hij doet veel goede dingen op maatschappelijk gebied. Ook is hij betrokken bij zijn personeel. Hij gaat er vanuit dat wat je voor anderen doet, altijd weer bij je terug komt. Dat vind ik een mooie instelling. Startende ondernemers zou ik willen adviseren: durf kritisch naar jezelf te kijken en anticipeer daarop. Volg je eigen pad. Doe het zoals jij denkt dat het goed is. Dan ben je al op de helft.’

Werkfruit

Gezond leven zorgt voor een hogere arbeidsproductiviteit en –tevredenheid.
Het ziekteverzuim daalt en door streekproducten krijgt uw bedrijf meer binding met de regio. Bovendien zijn werkfruit en smoothies ook nog fiscaal aftrekbaar. Een goed alternatief voor de vrijdagmiddagborrel!


Coffeeview is geschreven en wordt gepubliceerd onder redactie van Desiree Machtel van DMtekst.








To Top