CoffeeView

Coffeeview Jennifer Dignum – Dignum Smart Marketing

Van kleine eigenwijs tot wijze zakenvrouw

Als kleuter trok ze al haar eigen plan en dat is eigenlijk nooit veranderd. Jennifer Dignum kiest de weg die haar het meest aanstaat en meestal brengt het haar alleen maar succes. Dat is maar goed ook: ‘Als ik eenmaal een beslissing neem, kom ik daar nooit meer op terug.’

Eigenwijsheid is zowel een kracht als een klacht. Dat zal Jennifers moeder vroeger ook weleens hebben gedacht als ze voor het raam stond om haar uit te zwaaien. Huppelend ging haar jongste dreutel zelf naar de kleuterschool. Dat kon ze namelijk heus. ‘Ik was altijd al zelfstandig en eigengereid. Toen ik zes was wist ik het: ik wilde toneelspeelster worden. Toen al stond ik graag in de belangstelling. Nu nog steeds, maar dan op een goede manier. Presenteren is voor mij geen probleem. Uiteindelijk ben ik nooit verder gekomen dan het cabaret op school.’

Internationaal

‘Na de lagere school ging ik als enige van mijn school naar het Werenfridus in Hoorn. Iedereen ging naar de Oscar Romero in dezelfde stad. Ik vond het gebouw van het Werenfridus zo mooi, daar moest ik heen. Bovendien stond ik erg open voor ver-schillende geloven. In mijn ogen konden ze me daar meer over vertellen op die school. Uiteindelijk ben ik niet erg veel bezig geweest met geloven. Ik wist al snel dat ik het zakenwereldje in wilde. Wederom wél op mijn manier. Zo ruilde ik Duits in voor Frans en piekerde ik er niet over om na het VWO naar de universiteit te gaan. Het wetenschappelijk onderwijs leek me veel te theoretisch en ik zag er de meerwaarde niet van in. International Management werd het dus.

In die tijd was de EEG heel actueel. Bovendien sprak het internationale karakter van de opleiding me wel aan. Ik wilde wel naar het buitenland voor mijn werk! Het pragmatische karakter van het HBO paste goed mij me. Tijdens mijn studie heb ik twee stages van een half jaar gelopen in Australië en in België. Daarna kreeg ik een geweldige baan bij Sony Europa. Ik startte er als supply chain planner en heb vervolgens verschillende functies bekleed, waaronder productmanager. Ik denk dat ik in die tijd alle hoofdsteden van Europa wel heb bezocht. Om nou te zeggen dat ik er veel van heb gezien: nee. Ik landde, bekeek de winkels waar onze producten werden verkocht, had besprekingen en vertrok weer. Toch genoot ik erg van de dynamiek die deze baan met zich meebracht. Twee keer per jaar ging ik naar het hoofdkantoor in Japan, maar ik bezocht ook de fabrieken in Hongarije, Maleisië en Japan. Ik heb prachtige herinneringen aan deze mooie tijd. Helaas moest ik Sony achter me laten toen het hoofdkantoor naar Londen verhuisde.’

‘Het cliché is waar: kinderen veranderen je leven.’

Moeder

‘Omdat ik toch iets anders moest doen, besloot ik een baan te zoeken waarbij ik iets dichter bij de markt zat. Ik wilde graag ervaring op doen bij een retailer. Vanuit mijn ervaring en affiniteit met consumenten-elektronica kwam ik bij een distributeur van mobiele telefoons in Naarden terecht. Ik had het daar prima naar mijn zin. Tot ik moeder werd. Hoe cliché ook: kinderen krijgen verandert je leven. Ik had thuis alles op orde na mijn verlof, maar haalde geen voldoening meer uit mijn werk. Het heen en weer rijden naar Naarden vond ik opeens ook bezwaarlijk. Vanaf dag één na mijn verlof ben ik gaan solliciteren.

‘Schoenmaker, blijf bij je leest!’

Zo kwam ik als leidinggevende in de kinderopvang terecht. Helemaal in mijn straatje, dacht ik. Verandering van spijs deed in mijn geval echter niet eten. Ik ben een marketingvrouw en miste mijn vak. Het gezegde: Schoenmaker, blijf bij je leest, is op mij echt van toepassing. Evenals: Je weet pas wat je mist, als je het niet meer hebt, trouwens! Als moeder van in de dertig met een aantal jaar kinderopvang op je CV kom je echter niet heel eenvoudig aan een baan in de marketing. Toen besloot ik me te laten omscholen richting Online Marketing. Dit was het. Ik had mijn roeping gevonden: het regionale MKB begeleiden en adviseren op het gebied van online marketing. Niet lang na mijn kinderen werd ook Dignum Smart Marketing geboren.’

Cyberpesten

‘Ondernemend ben ik altijd al geweest. Ik geniet er dan ook onwijs van om een eigen zaak te hebben. Naast adviseren en begeleiden, werk ik als interim marketing-specialist voor bedrijven. Een andere belangrijke tak van mijn onderneming zijn social media. Ik organiseer informatieavonden voor ouders over kinderen en hun social mediagedrag. Ze leren hoe ze hun kind kunnen ondersteunen op Hyves, Facebook en andere media. Al mijn passies komen samen tijdens deze avonden. Ik vind het leuk om ouders te adviseren, omdat ik me als moeder ook goed kan inleven in hun situatie. Een andere thema-avond is Cyberpesten. Iets waar op dit moment veel kinderen onder lijden. Ouders leren hoe ze kunnen participeren en controleren, zonder vervelende situaties in huis. Ik begrijp heel goed hoe ongrijpbaar het kan zijn als kinderen online actief worden. Mijn oudste zit al achter de computer, maar dat mag hij alleen als ik in de buurt ben. Hij kijkt filmpjes op Youtube. Over hoe je papieren vliegtuigjes moet vouwen, bijvoorbeeld. Ik let goed op waar hij mee bezig is en we hebben natuurlijk de nodige beveiliging aangebracht.’

Oprecht

‘Ik heb geen specifiek voorbeeld in het leven. Er zijn meerdere mensen die ik bewonder en ik pik van iedereen het beste mee. Ik heb overigens wel veel respect voor mijn partner. Hij is heel rationeel. Ik zou willen dat ik zo was. Dat ik meer helder kon denken op bepaalde momenten. Aan de andere kant vullen we elkaar zo prima aan. Verder ben ik wie ik ben. Ik wil ook dat mensen me zo zien: enthousiast, eerlijk en oprecht. Ik doe alles wat ik doe met passie en ga altijd uit van het positieve. Daar bereik je meer mee.

Uiteindelijk hoop ik een succesvolle zakenvrouw te worden met een breed netwerk. Dat ik nóg meer bedrijven kan laten bloeien met mijn adviezen.’

Kijk ook op www.dignumsmartmarketing.nl.


To Top