CoffeeView

Coffeeview Mariët Ebbing-Buis – Ph2 Zwaag

 

Over trots en wilskracht

Mariët Ebbing zit graag met haar handen in het haar. Van anderen. Jaren was ze kapster, eigenlijk niet echt haar ding. Nu adviseert en behandelt ze mensen met haar- en hoofdhuidproblemen. Ondanks lichamelijke tegenslag gaat ze door: ‘Ik wil mensen blij de deur uit zien gaan.’

‘Toen ik met Ph2 begon, wist ik niet wat ik kon verwachten. Ik had me gespecialiseerd in haar- en hoofdhuidproblemen en ging van start. Er blijken heel veel mensen rond te lopen met problemen. Het geeft me veel voldoening dat ik ze kan helpen. Dat is ook waar ik voor ga. Ik wil dat ze blij de deur uit gaan.’

Kapster

Mariët heeft haar roeping gevonden. Daar heeft ze wel even voor nodig gehad. ‘Tot op de Mavo had ik geen concreet idee van wat ik wilde worden. Mijn moeder vond het kappersvak wel iets voor mij. Misschien was dat wel omdat ze zelf ook kapster was, ik weet het eigenlijk niet! Ik had wel interesse voor het vak. Was altijd wel bezig met mijn haar en make-up. Op zich leek het me wel leuk, alhoewel het op de Mavo werd afgeraden.

‘Toen we startten met de salon, vonden we onszelf al heel wat.’

Er was maar weinig werk in het vak toentertijd. Toch zette ik door. Nog voor het einde van de elf maanden durende privéopleiding in Amsterdam, werd ik gevraagd door kapsalon Meeuwisse. De eigenaar kende mijn ouders en hij zag in mij een goede aanvulling voor zijn zaak. Ik heb mijn eerste vier jaar als kapster daar doorgebracht. Toen ik 21 was startte ik samen met mijn zus Tanja onze eigen salon, Maison Avenir. Zij als schoonheidsspecialiste, ik uiteraard als kapster.’

Groei

‘Avenir betekent toekomst. Een toekomst die nog open lag voor ons. We dachten toen dat we al heel wat waren. Later keken we daar nog weleens op terug. Zeker toen we personeel hadden dat zo jong was als wij toen we startten. De zaken gingen meteen goed. Een paar maanden na onze opening werd bij mij Reuma geconstateerd. Een flinke domper. Ik had het idee dat het met medicijnen wel beter zou gaan en tot die tijd namen we iemand in dienst om te ondersteunen. Voor het einde van het jaar hadden we al een tweede personeelslid en een jaar later het derde. Dat hadden we van tevoren natuurlijk niet durven dromen!’

Koplampen

‘Vlak vóór we openden had een concurrent ook een salon geopend in Zwaag. Praktisch bij ons om de hoek. Ik was daar nog gevraagd als leidinggevende. Daar had ik toen wel oren naar. Uiteindelijk nam hij toch een oud-medewerkster aan en stond ik met lege handen. Uiteindelijk begonnen we dus voor onszelf. ’s Avonds laat gingen Tanja en ik met de auto naar de salon. Ik scheen met de koplampen op de prijzen en Tanja noteerde ze. Wij zorgden er wel voor dat we er onder gingen zitten. De betreffende zaak bestaat nog steeds, maar niet meer in Zwaag. Wij bleven groeien. De twintig jaar die volgden waren vruchtbaar. Op het hoogtepunt had ik vijf personeelsleden in dienst voor de kapsalon.’

Keerpunt

‘In 2004 werd ik moeder van een prachtige dochter. Dit was voor mij wel een keerpunt. Langzamerhand gingen steeds meer dingen me tegen staan. Vooral het leiding geven vond ik niet leuk meer. Ik voelde me net zo’n politieagent. Ook het feit dat ik te allen tijde naar de salon moest kunnen wanneer iemand ziek was, was niet prettig. Ik zat immers met een kleintje thuis. In 2007 hebben we de salon gesloten. Tanja koos ook voor haar gezin en ging vanuit huis werken. Wij verhuisden naar het pand waarin de salon gevestigd was. Aanvankelijk ging ik trainingen geven op het gebied van communicatie en klantgericht werken. Ik vond het leuk om mensen te trainen en te adviseren, maar de grote groepen stonden me tegen. Ik ervoer ook veel weerstand van het personeel dat ik trainde. Ik moest het anders aanpakken.’

Passie

‘Het ondernemen bleef kriebelen. Ik heb er wel over gedacht om te gaan solliciteren, maar schoof het zo lang mogelijk voor me uit. Uiteindelijk hakte ik de knoop door. Ik besloot mijn passie voor haar te combineren met adviseren. Ik had ooit een presentatie van een hoofdhuidspecialist van de ANBOS bijgewoond. Ik had het verhaal nog bewaard en ben op zoek gegaan naar het merk waar zij mee werkte. Tijdens mijn zoektocht kwam ik erachter dat ik meer gericht op problemen wilde werken. Uiteindelijk kwam ik in België terecht, bij een instituut dat met La Biosthétique werkt. Daar heb ik een opleiding gevolgd tot specialist. Vervolgens hebben we de salon ingericht en een bord langs de weg geplaatst. Een artikel in de zondagskrant leverde me al veel reacties op, evenals de open dag. Het enige alternatief dat mensen met haar- en hoofdhuidproblemen hebben is de dermatoloog. Deze kan klachten alleen onderdrukken met hormoonzalfjes en dat soort middelen. Ik ga op zoek naar de oorzaak. De behandeling duurt langer, maar de resultaten zijn goed.’

Trots

‘Ik ben trots op wat ik heb opgebouwd. Natuurlijk had ik jaren een succesvolle zaak, maar dat was niet uniek. Er zijn meer kapsalons. Bovendien had onze vader ons geholpen de boel financieel op poten te zetten. Dit heb ik echt zelf bedacht en opgezet. Het geeft me veel voldoening dat ik goede resultaten bereik. Vanuit de hele kop van Noord-Holland weten vaste klanten me te vinden. Daar bouw je echt een band mee op. Ik kijk veel verder dan alleen de haarwortel. Lichamelijke klachten, het voedingspatroon en stress hebben veel invloed op, bijvoorbeeld, haaruitval. Ik vraag door en laat mensen hun verhaal vertellen.

‘Haar- en hoofdhuidproblemen hebben vaak een dieperliggende oorzaak.’

Er wordt hier dan ook van alles besproken. In het begin nam ik die verhalen ’s avonds mee naar bed. Ik wilde iedereen helpen en mezelf bewijzen. Ook als het niets meer te maken had met mijn vakgebied. Nu kan ik dingen veel makkelijker loslaten. Ik weet ook precies hoe ik te werk moet gaan. Dat was in het begin ook nog zoeken. Ik voel me nu gewoon zekerder.’

Onderzoek

‘Nog steeds bepaalt mijn ziekte grotendeels mijn leven’

Eind vorig jaar werd bij Mariët kanker geconstateerd. Een zware tijd met behandelingen en herstel volgden. ‘Nog steeds bepaalt mijn ziekte grotendeels mijn leven. Ik ben op afspraak gaan werken. Eerst was ik gewoon open op vaste tijden. Deze manier van werken geeft me heel veel rust. Mijn klanten houden me scherp. Ik volg regelmatig vervolgtrainingen. Momenteel ligt dat wel een beetje stil, maar zodra ik kan wil ik dat weer oppakken. Toen ik ziek werd had ik net een opleiding microscopie afgerond. Door de haar met wortel onder de microscoop te bekijken, kun je veel problemen achterhalen. Het maakt de oorzaak zichtbaar. Je weet het zeker, net als bij een bloedonderzoek. Dat is weer een meerwaarde die ik kan leveren.’

Kuur

‘Ook nieuw is de dieptereinigingskuur die ik uitvoer. Het is een kuur van zes weken die een combinatie is van twee behandelingen. Eerst is dat een dieptereiniging die verstoppingen en verklevingen in de hoofdhuid oplost. Vervolgens breng ik een masker met zeezout aan, dat ontgiftend werkt. Dit stimuleert ook de aangroei van nieuw haar. Veel vaste klanten willen deze behandeling graag. Wat de schoonheidsspecialiste voor de huid doet, doe ik voor het haar en de hoofdhuid. Een ander voordeel van deze behandeling is dat het lichamelijk ook goed te doen is voor me.’


To Top