Westfriesland

Avontuur Thema Vormgevers verkocht aan het Franse Blanchere

Foto via en.blachere-illumination.com

Foto via en.blachere-illumination.com

WIJDENES – Patrick Avontuur heeft zijn bedrijf op 24 mei 2013 verkocht aan het Franse Blanchere één van de grootste Europese spelers in sfeerverlichting en decoraties. Dit meldt het magazine Westfriese Zaken. Volgens de website van het Franse bedrijf wordt ‘Blachere NL – Avontuur’ de nieuwe naam.

Binnen de regio is Avontuur vooral bekend van de verlichting in de wintermaanden. Daarnaast is zijn bedrijf ook actief bij grote klanten als Schipholplaza, Bijenkorf, NS en binnensteden van Maastricht, Amsterdam, Alkmaar en Roermond.

Avontuur had een eerder bod van Blanchere afgewezen, hij vond de tijd toen nog niet rijp. Hij verwacht dat met deze overname het bedrijf verder kan groeien. Patrick Avontuur blijft als adviseur betrokken ook na de overname. Daarnaast blijft hij actief met zijn bedrijven Flex and Famous en Soulmates.

Achtergrond

In 2008 koos Patrick Avontuur bewust voor wintersfeer en kerstverlichting. Hij voorzag een dalende markt in evenementen en daarmee minder vraag naar decoraties. “Kerst decoraties en wintersfeer eigenlijk ononbeerlijk is. Of het nu goed gaat of slecht gaat in een winkelstraat ze moeten toch altijd iets aan die sfeer doen. Ik heb toen gekozen om op één item te richten. Je kan beter in één item de beste zijn, dan met meerdere items actief te zijn,” aldus Avontuur in een interview in september 2012 bij West-Friesland in Bedrijf.

Avontuur zag zijn kans met de komst van led verlichting. Maar zijn ogen gingen pas echt open toen hij met zijn kids naar Disneyland Parijs was geweest. Die lichtjes parade gaf hem inspiratie voor zijn sfeerverlichting.

Interview Patrick Avontuur (29-09-2012)

Patrick Avontuur begon na zijn Havo opleiding al snel zijn eigen bedrijf. In eerste instantie vooral in thema decoratie maar besloot rond 2008 om zich te gaan focussen op sfeer verlichting. Een markt die met de opkomst van LED ook minder economisch gevoelig was. Iedereen wil toch einde van het jaar weer een kerstgevoel beleven met mooie sfeerverlichting in de straten. In deel 1 meer over de groei van het bedrijf.

Naast thema voorgeving is Patrick Avontuur ook  actief in andere bedrijven. Flex&Famous is gestart om de pool van medewerkers rondom de drukke periode van snelle op- en afbouw aan te kunnen. Maar waarom dan ook niet inzetten voor andere bedrijven. Soulmates Interactive is zijn bedrijf met veelal interactieve verlichting bij tv producties. Grote LED walls, oplichtende tribunes icm stemkastjes worden daar ontwikkeld. Wat voor type ondernemer is hij eigenlijk? Luister naar deel twee van het interview.


To Top