Westfriesland

‘Meer pijn oplossen dan je concurrenten’

Masterclass_dec_01HOORN – Ruim 80 ondernemers kwamen dinsdagavond af op de derde Masterclass van Startwijzer, HOC Hoorn en Rabobank West-Friesland. Spreker Wessel Berkman van Brown Paper Company gaf een les in het oplossen van ‘pijn’, ‘prijsvechter is een keuze’ en omzet vergroten. Gastheer was Schneider Electric Manufacturing op Hoorn 80.

‘pijn’

Na het openingswoord van de Rabobank West-Friesland ‘Het gaat beter met de economie dan jullie denken’, was de avond gereserveerd voor een les ‘baas over je omzet’. “Het oplossen van pijn is je levensdoel als ondernemer,” aldus Berkman die ‘pijn’ als metafoor gebruikt voor behoefte of wensen van de kant in jouw product of dienst. De groep ondernemers bestond uit veelal ZZP-ers aangevuld met ondernemers aangesloten bij de HOC Hoorn of klant van de Rabobank.

Masterclass_dec_02Meer sales

Op het kenmerkende bruine papier schrijft Berkman zijn visie over omzet, type gesprekken en soorten ondernemers op. “Latente pijn is het probleem die je klant nog niet wist. Dit vergroot je omzet kans en geeft je een streepje voor op je concurrenten,” aldus de eigenaar van organisatieadviesbedrijf The Brown Paper Company. Zijn tips voor meer sales waren zeer welkom. Van alle aanwezigen wilden slechts 3 personen een sales koning worden. Een van zijn tips was om aan het eind van het gesprek te vragen welke twee andere klanten ook dit product of dienst zouden kunnen gebruiken. “Maak van klanten je verkoopkanaal.”

Voor deze derde Masterclass was bewust gekozen voor wat extra diepgang. Hannie van Lent van Startwijzer: “Wij hebben veel starters geholpen met de start van hun onderneming en met deze Masterclass hopen wij ze concreet verder te helpen.”

Banaan

Dat sluit goed aan bij Timo de Jong hij was als starter in de zaal aanwezig; “De vorige Masterclasses waren ook leerzaam, maar nu is het meer workshop. Leuk dat andere mensen met jouw case meedenken.” En aandacht kreeg hij genoeg. De Persoonlijke Trainer startte in 2010 en wil een gym gaan openen en vroeg naar unieke features. “Mobiel bij de receptie voor als de oppasser belt, een banaan aanbieden, unieke dingen.” Door deze tips verwacht hij beter te kunnen starten met zijn gym. “Nu is het een totaalpakket geworden, anders had ik gewoon wat geprobeerd,” aldus de ondernemer. Op de vraag wat hij de volgende ochtend gaat doen? “Lijst maken van punten en pijnen en daarbij oplossingen bedenken.”

Masterclass_dec_03

Positief

De huidige opzet en samenwerking tussen de drie partijen gaat in 2015 door. “Wij zijn zeer positief. Wij zien dat er een behoefte is bij startende ondernemers en zijn blij dat wij deze ondernemers hiermee kunnen ondersteunen. Mede ook dankzij de financiële steun van de Rabobank.” Startwijzer gaat met geïnteresseerde ondernemers naast de Masterclass verder met Sales groepen. “In kleine groepen van 6 ondernemers dieper ingaan op de uitdagingen van de deelnemers. Samen beter worden.”

Na alle informatie over het zoeken naar latente pijnen was het even na 22.15 uur tijd voor de afsluitende netwerkborrel.

Foto’s

Bekijk hier op Facebook of direct hieronder.


To Top