Westfriesland

Toeristisch Platform Hoorn: ‘Hoorn gaat voor goud’

TPH_HoornopdeKaart2014Toeristisch Platform Hoorn (TPH) presenteerde gisteren bij ‘Hoorn op de Kaart’ haar visie voor Hoorn in het Westfries Archief. Directeur van het Westfries Museum Ad Geerdink presenteerde namens het platform de visie ‘Hoorn gaat voor goud’ aan diverse ondernemers uit de toeristische sector in Hoorn.

In het platform hebben culturele instellingen, musea, VVV, evenementenorganisaties, horeca en de gemeente Hoorn zitting. Met als doel om toeristen te prikkelen naar Hoorn te komen. Voordat Geerdink het thema bekend maakte, gaf hij het voorbeeld van Juzcar. Een Spaans plaatsje die niet breed bekend was, totdat men de huizen blauw schilderde ter promotie van de nieuwe Smurfen film. Nog nooit waren er zoveel bezoekers en toeristen geweest.

Geerdink_goudOnderscheidend vermogen

Het onderscheidend vermogen van Hoorn is volgens Geerdink terug te voeren naar twee dingen. Ligging aan het water en het Hoornse verleden. Geerdink: “Wij willen een pleidooi houden om dit te gaan promoten onder één vlag. En daarvoor te durven gaan. En met elkaar deze vlag te kunnen laden. Die vlag is ‘Goud’.

Geerdink ziet samen met het TPH kansen om goud te laden. Goud:

  • Drukt kwaliteit uit
  • Drukt ambitie uit
  • Verwijst naar het rijke verleden; Gouden Eeuw
  • Drukt een belofte uit

Verdere stappen

Deze presentatie is voor TPH een eerste aanzet voor een breed gedragen plan. In juni staat ‘T100’ op de agenda. Een bijeenkomst waarbij betrokken partijen uitgenodigd worden om ‘Goud’ lading te geven. Geerdink: “Wij willen de invulling met de organisaties bepalen en niet opleggen van bovenaf.”

Tot slot geeft Geerdink aan geleerd te hebben van het Spaanse plaatsje Juzcar: “Durf om een keuze te maken. Ook in de toeristische promotie van Hoorn.” Bij de aanwezige bezoekers moest het thema ‘goud’ nog even rijpen, maar de meeste durven al wel een keuze te maken over de huidige slogan van Hoorn; ‘Hoorn moet je voelen’ die mocht wel weer verdwijnen. Een eerste duidelijke keuze.

De chinezen komen

Presentator van de middag Robert-Jan Knook vroeg Rob Baltus naar voren om te vertellen over een Chinese promotie flyer voor de regio. Dit weekend gaat Baltus namens Koninklijke Horeca Nederland afdeling Hoorn met een delegatie naar China. Daar gaat men de regio promoten met concrete dagtripjes. Een markt van 500.000 chinezen die jaarlijks naar Europa komen. Resultaten worden vanaf 2016 verwacht.

Kaaphoornvaarders en Sneak Preview

Tot slot keken we een jaar vooruit. 14 juni 2015 is het 400 jaar geleden dat dé expositie is vertrokken vanuit Hoorn naar Kaap Hoorn. Dat wordt tijdens het KaapHoorn jaar groots gevierd. De organisatie hoopt dat ook de vieren met de komst van het Koninklijk paar naar Hoorn. Een feest met veel toeristische en promotie kansen voor Hoorn. Na de presentaties was het mogelijk om met de general manager Gert van der Valk een korte rondleiding te volgen door het nog in aanbouw zijnde hotel.

Foto’s

 

 


To Top