Column

Column Dolf Kloosterziel: Ligt de toekomst van Westfriesland in Amsterdam?

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/204936124″ params=”auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false&visual=true” width=”100%” height=”450″ iframe=”true” /]

Dolf Denk Door is een maandelijkse column van Dolf Kloosterziel werkzaam voor MKB Nederland 

9 mei 2015 – Column Dolf Kloosterziel: Ligt de toekomst van Westfriesland in Amsterdam?

Het gaat goed met de economie. Voorspellingen over de groei van de economie worden stelselmatig naar boven bijgesteld, de kranten staan vol met positieve berichten en die ontwikkeling begint steeds meer tot in de haarvaten van de economie voelbaar te worden. Zo blijkt ook uit de Investeringsbarometer van de ING. Daarin valt te lezen dat bedrijven van groot tot klein een groeiende investeringsbereidheid tentoon spreiden. Voor kleine bedrijven staan investeringen in soft en hardware op een eerste plaats gevolgd door marketing en sales. Investeren in scholing en werving van personeel staat op een vierde plaats voor kleine bedrijven. Voor middelgrote bedrijven is dit na investeringen in software de tweede prioriteit.

Het ontbreken van hoger onderwijs is daar een reden voor.

Op het gebied van personeel heeft de Westfriese economie een grote uitdaging. De kennis infrastructuur van de regio is niet optimaal. Het ontbreken van hoger onderwijs is daar een reden voor. En ook de magneetwerking die de Metropoolregio Amsterdam heeft op jonge ambitieuze Westfriezen moet niet onderschat worden. Daarnaast heeft de regio voor werknemers van buiten de regio nog geen sterke aantrekkingskracht. Deze feiten komen naar voren in de beschrijving van de regionale economie die als basis dient voor de Regionale Economisch Agenda Westfriesland 2015.

Daarvoor moeten zowel onderwijs en overheid als ondernemers initiatieven nemen.

Deze agenda heeft tot doel de regionale economie te versterken. Een ingrediënt bij uitstek om tot een robuuste en groeiende economie te komen is innovatie. Het versterken van het innovatief vermogen van de Westfriese economie is daarom erg belangrijk. Een sleutel tot innovatie is samenwerking. Sectoren die elkaar opzoeken en samen product markt combinaties tot stand brengen zijn vaak succesvol. Maar ook samenwerking tussen de drie O’s is van belang, de zogenaamde – en vergeef me de prachtige Nederlandse term – trippel helix van onderwijs, overheid en ondernemers. Niet voor niets pleit het Economisch Forum Noord-Holland Noord voor een brede opleidingsagenda voor de hele regio. Daarvoor moeten zowel onderwijs en overheid als ondernemers initiatieven nemen. Samenwerkingsverbanden tussen onderwijsinstellingen buiten de regio en ondernemers in Westfriesland bieden goede kansen. Niet alleen voor innovatie maar ook om de aantrekkelijkheid van de regio te versterken. Steeds vaker gaan bedrijven strategische samenwerkingen met het onderwijs aan. Een mooi voorbeeld is een klein bedrijf dat een leerstoel aan de universiteit mede mogelijk maakt. De blik kan daarbij internationaal gericht worden. Maar veel kansen liggen al vlak om de hoek in Amsterdam.

Een nadrukkelijkere verbinding maakt ook Westfriesland aantrekkelijker voor hen

De Westfriese economie kan goed profiteren van een sterkere verbindingen met Amsterdam. Amsterdam heeft veel hogere onderwijsinstellingen en de metropool kent een grote aanzuigende werking op vooral hoger opgeleid personeel. Een nadrukkelijkere verbinding maakt ook Westfriesland aantrekkelijker voor hen. Bovendien is Amsterdam een van de sterkste merknaam die Nederland rijk is. Voor bijvoorbeeld de gemiddelde Amerikanen is Westfriesland onderdeel van Amsterdam. Het data centrum van Microsoft in de Wieringermeer staat voor hen in Amsterdam noord. Westfriesland moet daar zijn voordeel mee doen en nadrukkelijker de verbinding zoeken met de metropoolregio Amsterdam. Misschien liegt de toekomst van de economie van Westfriesland daarom wel in Amsterdam.

Dolf Kloosterziel

 


maandag, 20 augustus 2018 8:03 am

#Retail Winkelen op zondag, hoe belangrijk is dat? De zondag is inmiddels goed voor voor 5,6 procent van de #supermarkt omzet. Vooral jongeren doen vaak #boodschappen op zondag. Lees verder (via Distrifood).

Zondagsomzet: feiten en cijfers – Distrifood

DOETINCHEM – De zondag is inmiddels goed voor voor 5,6 procent van de supermarktomzet. Vooral jongeren doen vaak boodschappen op zondag. Dirk van den Broek is van alle supermarkten de keten met het hoogste aandeel op zondag. De feiten en cijfers over de zondagsomzet op een rijtje.

0 0


woensdag, 15 augustus 2018 11:16 am

Een nieuwe naam en eigen koers voor Enkhuizen Onderneemt. “We waren de afgelopen jaar wat intern gekeerd, het werd tijd voor een frisse stap vooruit.” Lees verder …

Zakelijk nieuws, informatie en agenda lees je op Westfriesland in Bedrijf

Enkhuizen Onderneemt nieuwe naam voor oude WGB Enkhuizen – Westfriesland in Bedrijf

ENKHUIZEN – Tijdens de onlangs gehouden ledenvergadering van de Westfriese Bedrijvengroep (WBG) afdeling Enkhuizen e.o. is besloten om de naam aan te passen naar ‘Enkhuizen Onderneemt’. “Als Enkhuizer ondernemersvereniging willen wij graag onze identiteit uitdragen. Maar als je de naam draag…

8 0

f


To Top