Column

Column Dolf Kloosterziel: Valentijnsdag

dolfdenkdoor (Small)Dolf Denk Door is een maandelijkse column van Dolf Kloosterziel werkzaam voor MKB Nederland

14 februari 2015 – Column Dolf Kloosterziel: Valentijnsdag

De afgelopen jaren stonden in het teken van de economische crisis. Een nog steeds gaat er geen dag voorbij zonder dat er cijfers, opinies of onderzoeken verschijnen over de stand van de Nederlandse economie. Staren wij ons te veel blind op een procentje groei op krimp? Zijn deze parameters echt zo wezenlijk dat zij voortdurend nauwlettend in de gaten moeten worden gehouden? Vandaag in ieder geval even niet is mijn stelling. Want vandaag is het Valentijnsdag, de dag van de liefde.

“Van je Valentijn”.

Valentijnsdag gaat terug tot het jaar 496. In dat jaar riep Paus Gelasius I de 14e februari uit tot de dag van de heilige Valentijn. Volgens een legende gebeurde dit naar aanleiding van het martelaarschap van bisschop Valentijn. Deze bisschop ontving een jong paar met het verzoek hen te trouwen. De man was een heidense soldaat, de vrouw een christen. Valentijn vond de liefde zwaarder wegen dan de wetten van de keizer, en huwde het stel. Volgens de legende volgden gauw meer paren met hetzelfde verzoek. Valentijn werd aangegeven en gearresteerd. Toen hij voor keizer Claudius moest verschijnen, probeerde hij die te bekeren. Claudius voelde zich beledigd en liet Valentijn martelen en onthoofden. Dat gebeurde op 14 februari. Voordat het vonnis werd uitgevoerd, zag Valentijn nog kans het dochtertje van de gevangenisbewaarder een briefje toe te stoppen waarop stond “Van je Valentijn”.

Wat heeft dit verhaal te maken met onze economie vraagt u zich wellicht af, daar begon ik immers mee. Wel nu in 496 toen valentijnsdag ontstond waren kerk en staat de dominante maatschappelijk factoren. Nu zijn dat de economie en het bruto binnenlands product. Valentijn besloot als bisschop de liefde van twee mensen voor elkaar te verheffen boven de wetten en voorschriften van de keizer.

In deze en vele ander bedrijven staan de passie voor het werk en de relatie met de klant centraal

Ik hoop dat wij dat zelfde vandaag kunnen doen met de liefde voor onze bedrijven. West-Friesland kent tal van prachtige bedrijven waar de ondernemer samen met zijn mensen met liefde werkt voor de vele klanten die zij hebben. Op het Westfries Ondernemersgala van afgelopen donderdag, zijn twee van deze bedrijven, Abovo Media en M2 printing, gevierd. In deze en vele ander bedrijven staan de passie voor het werk en de relatie met de klant centraal, met andere woorden de liefde voor het team en haar klanten. En in deze bedrijven waar de wetten van de liefde en het hebben van passie en aandacht het belangrijkste zijn, zit het over het algemeen met de economische parameters ook wel snor.

En tot slot is het misschien wel een heel leuk idee om de liefde voor ondernemen in 2016 tijdens de 25e editie van het Westfries Ondernemersgala te vieren op zondag 14 februari.


To Top