Westfriesland

Zet reclame Tillemans Tailors aan tot onfatsoenlijk gedrag?

HOORN – Je krijgt een brief van de Reclame Code Commissie (RCC) wat doe je dan als ondernemer? Eigenaar Jorg Tillemans van Tillemans Tailors uit Hoorn heeft het deze week meegemaakt. Een vrouw heeft een klacht ingediend over een advertentie van zijn kledingzaak. De slogan ‘The better you dress, the worse you can behave’ vond zij niet fatsoenlijk.

De reactie van de RCC aan de klaagster, ook verzonden aan Tillemans. (Klik op de afbeelding voor vergroting)

De reactie van de RCC aan de klaagster, ook verzonden aan Tillemans. (Klik op de afbeelding voor vergroting)

“Ik kreeg een brief en dacht eerst nog, niet weer reclame, maar het bleek een brief te zijn van de Reclame Code Commissie. Daarin schreven zij dat zij een klacht hadden gekregen van een klaagster over mijn advertentie in de zondagskrant.” De klacht was volgens de RCC dat de advertentie aanzette tot maatschappelijk ongewenst gedrag en daarom niet fatsoenlijk was. “Gelukkig vond de commissie net als ik dit een ludieke tekst die niet te letterlijk moet worden genomen.” Los nog de spelfout, ‘Better’ in plaats van ‘Beter’.

LUDIEK BEDOELDE WIJZE?

Met deze reden heeft de RCC daarom de klacht niet in behandeling genomen. De hoofdreden, “De voorzitter acht het, mede in aanmerking genomen de vrijheid van meningsuiting, toelaatbaar op een dergelijke onmiskenbaar ludiek bedoelde wijze de aandacht te vestigen op de producten die de adverteerder verkoopt. Op grond van het voorgaande zal de klacht naar het oordeel van de voorzitter, de Commissie geen aanleiding geven tot het doel van een aanbeveling.”

Tillemans is blij dat de RCC in ieder geval hem op hoogte stelde van deze klacht. De klaagster gaf in haar schrijven aan de RCC aan dat zij ook gemaild had met Tillemans Tailors, maar daar geen reactie op had gehad. Wat best apart is, want de advertentie stond in Weekblad Zondag van afgelopen zondag.

Of Jorg Tillemans nog iets gaat aanpassen? “Nee hoor, de RCC heeft het mooi verwoord. Daarmee zie ik geen reden om de advertentie aan te passen.”

 


To Top