Column

Column Otto Wijnen: Customer journey

30 april 2016 – Column Otto Wijnen: Customer journey

Een van de deelnemers van de vorige presentatietraining was hier vorige week voor een individuele presentatiecoaching. Mooi mens, met grootse ambitie. Zij wil zich als coach gaan profileren maar ze worstelt nog met de aanpak. Dus in plaats van een sessie waarin we met een specifieke presentatie aan de slag gingen, hebben we ons gestort op het probleem waar volgens mij meer zzp-ers, of liever “independent professionals” zoals dat tegenwoordig heet, die als kennisleverancier en deskundige anderen coachen, mee worstelen: hoe breng ik mijn kennis aan de man? En dat is voor mij persoonlijk een heel herkenbaar probleem. Want ook ik ben zo’n independent professional.

Net als mij coachee was mijn focus in het verleden op het binnenhalen van opdrachten. Opdrachten op basis van uurtje-factuurtje. Zowel als spreker – met mijn fakespeech – als in de rol van presentatiecoach. Zonder de hulp van Bart van den Belt zou ik nu steeds nog enkel op die manier bezig zijn. Gelukkig nam hij me mee naar The Expert’s Academy in San Francisco. Daar leerde ik in 2013 een paar basislessen die ik nu – drie jaar na dato – eindelijk in de praktijk aan het brengen ben.

De eerste les: vat je kennis samen in een model. Eerst had ik namelijk weliswaar ervaring en inzicht, maar ja, of dat van waarde is, daar komt een opdrachtgever pas na afloop achter. Nu heb ik het gestructureerd in het MILOE© model waardoor iemand vooraf al kan inschatten of het voor hem of haar van waarde gaat zijn.

De tweede les: vat je kennis samen in meerdere vormen. Een 1:1 coaching-traject is duur. Voordat ze daarvoor kiezen is vertrouwen nodig. En dat vertrouwen komt pas als ze je eerder hebben gezien of hebben gehoord. Daarvoor zou je dus momenten willen hebben waarbij ze je voor geen of weinig geld al kunnen ervaren: waarom denk je dat die webinars online zo’n vlucht nemen? Dat is een prima gelegenheid om jouw doelgroep aan jou te laten wennen en aan jouw kennis te laten ruiken. Maar hoe krijg je echter mensen zo gek om aan jouw webinar of gratis trainingsavond deel te nemen? Daar is dan weer een heel laagdrempelig product voor nodig. Een te downloaden PDF of e-book op je site, een niet-te-duur boek of een uit te reiken checklist bij een kennismakingsbijeenkomst als de BNI.

De opbouw – of de ‘customer journey’ zoals dat in mooi nederlands heet, is dan dus: eerst een laagdrempelig doe-het-zelf product zoals een pdf, e-book of boek, dan een 1:veel product zoals een training of webinar waar ze al-dan-niet wat voor betalen en dan pas een 1:1 traject.

Nadat ik met mijn coachee een praktisch model en haar customer journey had uitgewerkt, keerde ik terug naar mijn eigen werkelijkheid anno 2016.

Model? Check: het MILOE-model 1:1 product? Check: presentatiecoaching.nl 1:veel product? Check: ik verzorg bv in mei weer een presentatietraining voor ondernemers, zzp-ers en managers. Doe-het-zelf product? Hmmm. Op mijn site staat nog niets. Geen e-book of pdf te vinden. Niks. Ai..

Het goede nieuws is dat ik per juni wel een niet-te-duur boekje heb: Help! Ik moet spreken ligt nu eindelijk bij de drukker.En op 10 mei ben je om half één van harte welkom bij mijn eerstvolgende webinar. Gaat over spreekangst. Aanmelden kan al via www.ottowijnen.nl

Waar ik nu benieuwd naar ben is; hoe zit dat met jou? Heb je jouw kennis in een model? Heb je meerdere vormen? Ik ben oprecht benieuwd, dus laat je reactie achter. Ik reageer altijd.

Voor nu; bedankt voor het luisteren, succes met ondernemen en wellicht tot ziens bij dat gratis webinar op 10 mei. Fijn weekend!


To Top