Westfriesland

Protonic en Polytechniek: ‘Samen met scholen techniek leuk maken’

HOORN/ENKHUIZEN – Twee scholen in Westfriesland, Oscar Romero en sg De Dijk, gaan met de Westfriese bedrijven Protonic Holland en Polytechniek en studenten aan de slag om lesmateriaal te maken. Het doel? Leerlingen enthousiast maken voor technologie en laten zien wat bedrijven in Westfriesland doen met technologie. Bovendien hopen de initiatiefnemers het tekort aan techneuten terug te dringen.

Het doel is om leerlingen enthousiast te maken voor technologie en te laten zien wat bedrijven in de omgeving van de scholen doen met technologie. In het lesmateriaal staat de Arduino centraal, een microcontroller met een programmeerbare microprocessor. Initiatiefnemer Floral van Golen, docent op het Oscar Romero, ziet dat er wel degelijk leerlingen zijn die technologie leuk vinden.

Van Golen: “Als je leerlingen die nieuwsgierig zijn naar technologie maar een programma biedt wat uitdaagt. We zijn al enkele jaren bezig met Arduino binnen de school. Arduino is een microprocessor die veel wordt gebruikt door hobbyisten en professionals. De microprocessor is aan de ene kant makkelijk in gebruik, maar aan de andere kant geschikt om zeer complexe systemen mee te maken. Het is ontzettend leuk om nu samen met bedrijven, andere scholen en enkele experts van de Vrije Universiteit en Hogeschool InHolland hiermee aan de slag te gaan”.

Robotauto

Oscar Romero gaat samen met het bedrijf Protonic Holland een programmeerbare Robotauto maken die aangestuurd wordt met een oude TV-afstandsbediening. Protonic is een bedrijf dat printplaten (Printed Circuit Boards, PCB’s) maakt. Tanja van Truijen, directrice van Protonic: “Techniek is de laatste jaren steeds belangrijker aan het worden in onze maatschappij. Helaas zien we de hoeveelheid arbeidskrachten in de branche teruglopen. Door samen te werken met scholen hopen we dat techniek weer aantrekkelijk wordt”. Wanneer leerlingen eerst op school aan de slag gaan met het maken en programmeren van de Robotauto, snappen ze veel beter wat je moet kunnen om later bij een bedrijf als Protonic te kunnen werken.

Automatiseren klimaatbeheersing

Sg De Dijk en installatiebedrijf Polytechniek gaan samen een speelgoed plantenkas automatiseren. Als de temperatuur in de plantenkas te hoog wordt moeten automatisch de raampjes open gaan. Docenten van sg De Dijk Carolien van Diepen en Micha Visch: “Bèta & Techniek is bij ons op school een nieuw keuze vak. De Arduino is hier een onderdeel van. Leerlingen kiezen voor Arduino om hun talent met betrekking tot techniek en programmeren te ontwikkelen. Met deze nieuwe vakrichting willen we techniek en programmeren dichter bij de leerlingen brengen”.

Polytechniek maakt o.a. klimaatcontrolesystemen voor veel bedrijven in Westfriesland. Leerlingen zullen veel beter snappen wat er voor nodig is om zulke grote apparaten te maken als ze eerst zelf zijn bezig geweest met bouwen en programmeren van een volautomatische speelgoedplantenkas.

Jaap Vlam van Polytechniek: “Deze nieuwe vorm van samenwerking met scholen is een mooie kans leerlingen echt te laten zien hoe mooi techniek is. Nu hebben we de kans lesmateriaal te maken die nog beter aansluit met de werkelijkheid. Deze samenwerking is daarom zowel goed voor de leerling als voor ons soort technische bedrijven”.

Stimuleringsprogramma Platform Bèta Techniek

Behalve Oscar Romero en sg de Dijk doen ook het Montessori College Oost uit Amsterdam en Helen Parkhurst uit Almere mee en niet te vergeten de HBO-studenten. Drie oud-leerlingen van Oscar Romero, die vorig jaar hun diploma 5HAVO hebben behaald en nu technische informatica bij InHolland in Alkmaar studeren, doen nu ook mee met dit programma.

Floral Van Golen: “Deze jongens, Max Faber, Senne Root en Corné Verduin, waren bij ons op school al bezig met Arduino. Ik heb ze met de diploma-uitreiking gepolst of ze het leuk zouden vinden om mee te doen. Senne en Corné hebben hun eerste drie jaar van de havo doorgebracht op sg De Dijk. Ontzettend leuk dat zij nu aan de slag gaan bij hun eerste VO-school”.

Dit programma is mogelijk gemaakt door het STEM Teacher Academy stimuleringsprogramma van Platform Bèta Techniek. Doel van dit programma is om de verbinding tussen onderwijs en bedrijfsleven te verbeteren, zodat docenten een beter beeld krijgen van de praktijk en daarmee een goede vertaling kunnen maken naar contextrijk lesmateriaal.

Foto: FreeImages.com/Søren Faurby

Protonic en Polytechniek: ‘Samen met scholen techniek leuk maken’

To Top