Column

Column Michiel Beemster: De doelgroep

25 maart 2017 – Column Michiel Beemster: De doelgroep

Alles draait om doelgroepen, een mooi voorbeeld is dat Adidas deze week met het nieuws naar buiten kwam, dat er in de toekomst geen tv reclames meer worden uitgezonden. Want, zo zegt Adidas, de doelgroep kijkt geen tv.

Toen hij later terugkwam met twee meiden aan zijn zijde, kon hij zo doorlopen.

Een flinke tijd geleden stond ik in de rij te wachten voor een club in Amsterdam, er stond een jonge gozer voor mij, toen hij aan de beurt was, bleek hij niet tot de doelgroep te behoren. Toen hij later terugkwam met twee meiden aan zijn zijde, kon hij zo doorlopen.

Er is een radiozender die heel duidelijk aangeeft wie er mag luisteren: De doelgroep bestaat uit creatieve, trendsettende jongeren die voorop lopen in de markt en steeds op zoek zijn naar vernieuwing. FunX-luisteraars zijn cultureel gezien zeer divers, maar hebben als groep ook veel gemeen. Ze zijn jong en wonen, studeren of werken in de stad. Muziek is een sterk verbindende factor, net als uitgaan, relaties en lifestyle. Over serieuze onderwerpen zoals school, werk, politiek, cultuur, nieuws, familie en religie geven ze graag hun mening.

Nu snap ik ook wel dat alles zijn doelgroep heeft en dat dit op zich ook wel logisch is. Een verstandig iemand zei dan ooit ook; ‘Een concept voor iedereen is een concept voor niemand’. Mooi en een beetje poëtisch, maar waarschijnlijk de waarheid.

Maar er zijn zoveel mensen die iets misschien wel heel leuk vinden, maar niet vallen in de doelgroep. Kan Piet van 60, niet actief op Social Media, eigenlijk geen Adidas sneakers meer dragen? Hij valt immers niet meer in de doelgroep. Zou dit dan betekenen dat sommige mannen bijvoorbeeld nooit die club in Amsterdam binnen komen zonder samen met twee meiden te komen. Mag een niet trendsettende, niet politiek geïnteresseerde en totaal niet creatieve jongen van 20 niet naar de radiozender luisteren? Blijft er sowieso iemand over om naar die radiozender te luisteren?

Jij bent veel te ziek, daar doen wij niet aan.

Het zou toch wat zijn als je bij een ziekenhuis komt en wordt geweerd omdat je niet bij de doelgroep past. Jij bent veel te ziek, daar doen wij niet aan.

Ik weet wel dat dit onzin is natuurlijk en ik weet ook dat een doelgroep goed is om te benoemen, maar we draven er in door. Iedereen is zo bezig om zijn doelgroep te bepalen, dat de essentie vaak wordt gemist. Mensen kopen of komen omdat ze het leuk vinden of omdat ze zich kunnen identificeren met het concept of merk. De bedrijven die dicht bij de basis blijven, hebben dan op een natuurlijke manier de gewilde doelgroep te pakken. Uiteraard zijn er uitzonderingen, dat snap ik ook.

Een mooi voorbeeld was deze week de Amusetour, gepromoot via Facebook en diverse offline media. Nu blijkt het vaak zo te zijn dat oudere mensen niet graag online boeken, toen ik een mailtje kreeg van een mevrouw uit Amersfoort die met vriendinnen er verjaardag ging vieren, dacht ik gevoelsmatig dat het jonge vrouwen waren. Toen zij mij later nog een extra vraag stelde, bleken de dames in de 70 te zijn. In mijn hoofd had ik de doelgroep al bepaalt, maar dit bleek totaal niet te kloppen.

Op 13 en 14 mei organiseren wij het Wijnfestival in Hoorn, op het grasveld naast het Parkschouwburg. Onze doelgroep zijn mensen die van gezelligheid houden, zich beter voelen wanneer ze lachen, dan wanneer ze boos kijken. Liever de zon zien schijnen dan dat het regent, niet houden van ziek zijn en over het algemeen zeer geïnteresseerd zijn in wijn en lekker eten.

De doelgroep is natuurlijk essentieel, maar laten er het wel een beetje normaal houden.

Uw aanvullingen of reacties






To Top