Column

Column Robert-Jan Knook: Uit de as herrezen

14 april 2018 – Column Robert-Jan Knook: Uit de as herrezen

We zijn weer aan het naaien, zei Maarten Takken van Karsten Tenten afgelopen week tegen me. Een maand na de fatale brand zijn ze gewoon weer aan het produceren. Wel ergens anders natuurlijk, want op de plek van de brand zijn enorme machines al het staal en overige resten aan het weghalen. Niets is er meer van over. Het volledige levenswerk van Maarten en Marie-José was in 1 klap weg. En Maarten was er niet eens bij, hij zat aan de andere kant van de wereld. Gelukkig zijn de zogenaamde mallen bewaard gebleven en staat het ouderlijk huis nog. Voor de rest is alles weg.

En nu is er tijdelijk al een nieuwe plek. Wat een kracht toont dat bedrijf. Wat een kracht tonen de mensen die er werken. Doorpakken en doorgaan, ik neem mijn petje er voor af. Het voelde toch een beetje alsof we allemaal iets kwijt raakten die avond van de brand. Een familiebedrijf dat zo bekend is in de regio, dat dan wordt getroffen door het noodlot. De foto’s en filmpjes gingen het hele land door, niet alleen via sociale media maar ook via landelijke pers. En het zou ook best wel eens nieuws kunnen zijn geweest in Azië, want daar doen ze ook zaken. Er was zelfs even een livestream, totdat de verslaggever werd weggestuurd omdat het ook daar te heet werd. Al snel was duidelijk dat er niks meer te redden viel.

De start van de herrijzenis van Karsten Tenten is een lichtend voorbeeld voor alle ondernemers in de regio, en ook ver daarbuiten. Het bedrijf toont die kracht onder meer door de durf te hebben om nu een nieuwe directie te benoemen. De overdracht aan de kinderen zat al in de pen, maar de brand heeft dit in de hoogste versnelling gezet. Zij mogen opnieuw en verder gaan bouwen aan het merk dat twee generaties voor hen in 40 jaar hebben opgebouwd. De kracht zit ‘m ook in het niet bij de pakken neerzitten maar juist oppakken en aanpakken.

Misschien een idee voor de oude en nieuwe directie om het verhaal van de herrijzenis verder te vertellen. Niet alleen in de krant, maar straks ook in levende lijve bij en voor ondernemers. Ondernemen kent immers hoogte en dieptepunten. En door die verhalen met elkaar te delen, kun je er ook van leren. Stiekem ben ik toch een beetje trots op dat bedrijf.

Column Robert-Jan Knook: Uit de as herrezen

To Top