CoffeeView

Coffeeview Marco Bijl & Eugène Reuser

‘Wij geloven in het succes van succesvolle mensen!’

Allebei hadden ze een goede baan. Een hoge functie, prima arbeidsvoorwaarden, maar bovenal veel werkdruk en weinig thuis. Bijna vijf jaar geleden zegden Marco Bijl en Eugène Reuser hun banen op en startten Bijl&Reuser HR-professionals. Ze hebben er nog geen moment spijt van gehad.

Marco: ‘Van jongs af aan heb ik iets met mensen willen doen. Ik help ze graag verder in hun ontwikkeling. Tijdens mijn parttime studie aan de bestuursacademie werkte ik bij de gemeente Amsterdam. Ik wilde burgemeester worden. Eigenlijk weet ik niet waarom. Ik denk dat het door Swiebertje kwam. De laatste drie jaar in Amsterdam zette ik met een groep  kwartiermakers het stadsdeel Amsterdam-Noord op poten. Na de overdracht van de bestuurlijke bevoegdheden  aan de stadsdeelraad  werd ik personeelsadviseur bij Honig in Koog aan de Zaan. Later promoveerde ik tot leidinggevende op dezelfde afdeling. Het coachen heb ik van mijn voorganger daar geleerd. Hij is echt een van mijn voorbeelden op het gebied van coaching. Bij Honig heb ik 10 mooie leerzame jaren gehad!’

Marco: ‘Ik wilde burgemeester van Amsterdam worden.’

Eugène: ‘Marco en ik kennen elkaar van Honig. We hebben er negen jaar samengewerkt. Hij was mijn leidinggevende. Af en toe vroeg ik hem of hij al wegging. Ik aasde op zijn baan. Dat wist hij. Uiteindelijk werd ik HR manager in de directie bij Super de Boer en daarna bij BP. Mijn laatste baan was een directiefunctie bij Forbo. Na Honig hebben Marco en ik altijd contact met elkaar gehouden. We hadden een intervisiegroep en zaten meerdere malen per jaar bij elkaar. Mijn passie ligt bij HR en bij mensen. Door mijn werk was ik veel onderweg. Iets dat me steeds meer ging tegenstaan. Ik had een gezin met twee zoons. Dat wilde ik graag vaker zien. Toen nam ik een besluit en belde Marco dat ik mijn laatste jaar bij Forbo in zou gaan.’

Bijl en Reuser kan ook nog

Marco: ‘Na tien jaar bij Honig werd ik gevraagd directeur P&O bij Nestlé te worden. Voor een management development programma moest ik meer internationaal. Ik zou veel naar het buitenland gaan. Ik heb twee dochters en een vrouw met een goede baan. Die wilde ik niet missen. Dus koos ik voor mijn privésituaties in plaats van het buitenland. Op dat moment werd me een baan aangeboden als directeur P&O bij Pontmeijer. Dit heb ik zes jaar gedaan. Op een gegeven moment belde Eugène op dat hij weg wilde bij Forbo om voor zichzelf te beginnen. In onze tijd bij Honig hadden we al eens gefantaseerd over een eigen bedrijf van ons samen. Hij stuurde me een berichtje: “Bijl en Reuser kan ook nog.”

Eugène: ‘Dus toen zaten we met kerst, vergezeld van een flip over, rond de tafel plannen te smeden voor onze eigen zaak. Toen ons businessmodel klaar was, hebben we in februari 2008 onze werkgevers geïnformeerd. Ze verklaarden ons voor gek dat we onze banen wilden opgeven en voor onszelf beginnen. Wij wilden graag gaan doen wat we écht leuk vonden. Met ons spaargeld wilden we graag een eigen pand kopen. Veel collega-bedrijven zitten in Amsterdam. Wij deden het anders. We gingen tussen mijn woonplaats Nibbixwoud en Marco’s woonplaats Purmerend in zitten. Via een bevriende makelaar vonden we een pand aan de Hoornse Koepoortsweg. In April 2008 hadden we onze VOF opgericht en in juli kochten we het pand. Een aannemer uit ons netwerk pakte onze nieuwe werkruimte aan. Het werd voorzien van dubbele beglazing en C.V., dat was er namelijk niet! In september 2008 is Bijl&Reuser officieel van start gegaan.’

Vliegende start

Marco: ‘Juist toen barstte de crisis in volle hevigheid los. Daar zaten we dan. “Wat nu?”, zeiden we tegen elkaar. Mijn voormalige werkgever Pontmeijer was zeer tevreden over me en had respect voor ons besluit. Tussen september en december kon ik vanuit Bijl&Reuser  een 1e opdracht bij Pontmeijer  invullen. Later kwamen er nog wat kleine opdrachten bij, waardoor we aan de slag konden. Zo hadden we toch nog een vliegende start.

‘Toen we startten barstte de crisis in volle hevigheid los.’

Die hadden we ook te danken aan ons grote netwerk. Dat is de bron van onze activiteiten. We doen dit niet om rijk te worden. We denken dat we met onze ervaring echt van toegevoegde waarde kunnen zijn voor organisaties. Daarbij blijven we kijken naar de mensen. Je moet met respect met hen omgaan. De afgelopen vijf jaar hebben we drie keer gezegd dat we een opdracht niet deden. Dan mocht het bijvoorbeeld niets kosten en werd personeel zonder pardon op straat gezet. Daar willen we niet aan mee werken.’

Eugène:  ‘Bijl&Reuser heeft drie takken: interim management, consultancy en werving & selectie. Interim management doen we zelf of we verzorgen interim personeel. We treden op als consultants voor bedrijven die het lastig hebben of met andere specifieke HR vraagstukken zitten. Hieronder valt ook duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Met de vergrijzing en de tekorten in specifieke beroepsgroepen, worden steeds meer organisaties met dit onderwerp geconfronteerd. Onze geïntegreerde aanpak hierbij slaat heel erg aan, hebben we gemerkt. Ook trainingen en coaching zijn onderdeel van de consultancytak. Werving & selectie van HBO’ers en academici is een aparte activiteit, waarbij wij samenwerken met een collega die gepokt en gemazeld is in executive search.’

Positieve feedback

Marco: ‘Wat ik zo leuk vind aan deze situatie is de grote diversiteit aan opdrachten waar we met veel plezier aan werken. We krijgen veel positieve feedback en zo ook weer nieuwe opdrachten. Omdat we beiden op directieniveau hebben gewerkt, kunnen we de zaak van twee kanten bekijken. Daarbij vinden wij het belangrijk het menselijke aspect niet uit het oog te verliezen. Het is leuk om mensen en organisaties te helpen. Onze oplossingen blijken te werken. Wij geloven dat je dingen in beweging kunt zetten als je ergens induikt. Daarbij helpen onze kennis en ervaring.’

Eugène: ‘Wat in de buitenwereld gebeurt houdt ons scherp. Ook onze ‘commissaris’ doet dat. Een paar keer per jaar neemt hij onze onderlinge relatie onder de loep. Dit jaar zijn we daarnaast met een Marketing strateeg om tafel gegaan om plannen te maken voor de volgende vijf jaar. We luisteren goed naar onze opdrachtgevers en relaties. We organiseren regelmatig bijeenkomsten, zoals onze HR inspiratiemiddag op het Oostereiland onlangs. Daarbij proberen we ook jonge en ervaren ondernemers te koppelen. Jonge ondernemers spreken ons sowieso aan. Later zijn zij weer onze opdrachtgevers. We hechten veel waarde aan ons netwerk. Zoals gezegd zijn zij de bron van ons bestaan. We wisselen graag van gedachten binnen ondernemersclubs of intervisiegroepen. Wij houden hen een spiegel voor en zij doen dat bij ons. Tot slot zijn de ontwikkelingen in de maatschappij, online en in de media belangrijk voor ons. Zo kunnen we onze strategie bepalen. Duurzame inzetbaarheid, vergrijzing en ontgroening gaan hand in hand.’

‘We halen er voldoening uit als mensen verder komen’

Marco: ‘We halen er voldoening uit als we merken dat mensen en organisaties verder komen met onze ondersteuning. Onderweg schep je vaak een onderlinge band. Ik heb eens elf maanden ad interim leiding gegeven aan een team. Bij het afscheid voelde het alsof ik er elf jaar heb gezeten. Het gaat niet alleen om het resultaat, maar ook om de weg er naartoe. Vaak maakt het al verschil als je ervoor zorgt dat mensen naar elkaar gaan luisteren. Zo hebben we eraan bijgedragen dat een bedrijf het uiteindelijk eens werd met de vakbonden, nog buiten de onderhandelingen. We streven zelf niet naar winstmaximalisatie, maar naar optimalisatie. Juist dat gevoel geeft vrijheid om het op onze manier te doen.’

Netwerken heeft de toekomst

Marco: ‘We hebben geen moment spijt gehad van onze beslissing. We wilden samen een bedrijf opbouwen en dat is waar we goed in zijn. Inmiddels hebben we vestigingen in Groningen en Gennep.  In de toekomst zie ik een soort grote Italiaanse eettafel voor me, waar een aantal mensen aan zitten die vanuit hun expertise en professionaliteit een bijdrage leveren aan het grotere geheel. Allemaal zijn het zelfstandige ondernemers die samen met ons iets moois willen neerzetten. Er zijn veel mogelijkheden met bestaande én nieuwe partners. Netwerken heeft dan ook de toekomst, zeker in deze branche.




Populair deze week

To Top
*/ ?>