Column

Column Otto Wijnen: Compelling Stories

7 januari 2017 – Column Otto Wijnen: Compelling Stories

Een nieuw jaar! 365 nieuwe kansen op ontdekkingen, nieuwe deals en nieuwe kansen om te spreken voor publiek. Was 2016 voor jou ook zo gunstig? Het lijkt wel of ik enkel positieve geluiden hoor: iedere ondernemer die ik ken staat te juichen! Ik ben blij voor iedereen: we hebben lang genoeg gebikkeld en gezweet, niet dan?

Nu het werk weer wat makkelijker op ons bordje komt, zou je denken dat je ook minder moeite hoeft te doen. Maar is dat zo? Kunnen we de komende jaren achterover leunen en gewoon ons ding doen. Een typische Westfries zou denken: ik lever toch goed werk, dan komen ze toch vanzelf?

Voor een aantal is dat zo. Gefeliciteerd. Maar voor de rest van ons geldt dat met de verbeterende economie de concurrentie ook toeneemt. En waar ga je dan zitten? In de hoek van de prijsvechters? Dan ben je dus altijd aan het werk, zul je veel klanten treffen die meer verwacht hadden en doe je het bijna nooit goed. Of ga je zitten in de kwaliteitshoek? Waar klanten bereid zijn meer te betalen en je ook meer tijd hebt om iets moois en goeds te leveren?

In die kwaliteitshoek zul je wel heel duidelijk moeten communiceren wat jouw Unique Selling Point is. Waarom moet ik jou hebben? Kan ik me als klant met jou identificeren? ‘Heb’ ik iets me jou?
Hoog tijd om na te denken over jouw bedrijfsverhaal. Heb je dat al? Geweldig! Laat maar horen in de comments op de website. Heb je dat nog niet? Gebruik dan eens enkele van die 365 dagen om bij jezelf te rade te gaan.

  • Waarom doe je wat je doet?
  • Waarom zou ik als klant daar iets om geven?
  • Wanneer wist je dat je hiervoor in de wieg bent gelegd?
  • Wat is jouw heldenverhaal, jouw struggle, jouw ‘hero’s journey’?

Op internet staan talloze tips om jouw bedrijfsverhaal ofwel ‘compelling story’, boven water te krijgen. En als je dat gevonden hebt; oefen ‘m, slijp ‘m, polijst ‘m. Gebruik ‘m te pas en te onpas. Op je site, bij een pitch en natuurlijk tijdens een presentatie.

Iedereen houdt van een mooi verhaal. En je bent altijd interessanter dan de spreker na jou met die saaie balletpoints!


To Top