Westfriesland

Waarom luisteren mijn medewerkers niet? [ADV]

Barbara Aalpol, gespecialiseerd in communicatievaardigheden en timemanagement

Barbara Aalpol – 7 september 2017 – Advertorial

REGIO – Als leidinggevende wordt van je verwacht dat je goed communiceert met je medewerkers. Je doet je best om alle informatie duidelijk over te brengen. En toch gebeurt het regelmatig dat de resultaten van je medewerkers niet zijn zoals jij het bedoelt. Hebben ze het niet begrepen, of hebben ze misschien niet de goede werkhouding? Waarom luisteren ze niet?

Toch is een oplossing niet ingewikkeld, hieronder enkele praktische tips. Barbara Aalpol , gespecialiseerd in communicatievaardigheden en timemanagement komt het in haar trainingen vaak tegen.

Luisteren

In plaats van energie te steken in de frustratie over de medewerkers, kan je beter kijken wat jouw aandeel hierin is. Communicatie gebeurt immers tussen twee (groepen) personen. Bij communiceren denk je al gauw aan bellen, mailen, berichtjes sturen, spreken. Maar bedenk dat luisteren misschien wel het allerbelangrijkste is. Ook voor jou! Als je wilt dat mensen naar je luisteren, zal je zelf ook naar hen moeten luisteren. Mensen zijn namelijk pas bereid naar jou te luisteren als ze zelf het gevoel hebben dat ze gehoord worden.

Levellen

Door naar elkaar te luisteren kom je op gelijk gespreksniveau. Dit noem ik Levellen. Dat is eigenlijk helemaal niet moeilijk, maar het is wel lastig om het bewust in te zetten. Als je informatie wilt overbrengen is je natuurlijke houding om te gaan zenden, maar bij levellen begint het dus met mee te bewegen door te luisteren naar wat er tegen jou gezegd wordt. Je kunt bijvoorbeeld tegen een medewerker zeggen: “Wat goed dat je een eigen schema in Excel hebt gemaakt!”. De medewerker voelt zich gehoord, hij heeft er erg zijn best op gedaan. Daarna kan je jouw boodschap overbrengen: “Graag wil ik dat je de gegevens uit het schema ook in onze digitale database zet.”. Doordat je eerst hebt geleveld is de kans groot dat de medewerker gaat doen wat jij graag wilt. Zo luisteren je medewerkers wel!

Vaardigheden verbeteren

Communicatievaardigheden als luisteren en levellen komen aan bod in de training Effectief communiceren voor leidinggevenden die op 2 oktober in Hoorn van start gaat. Deze training is speciaal ontwikkeld voor (toekomstig) leidinggevenden en managers en beslaat 5 avonden. Naast gesprekstechnieken worden ook andere onderwerpen behandeld, zoals functioneringsgesprekken voeren, feedback geven, efficiënt e-mailen en omgaan met weerstand.

Trainer Barbara Aalpol

De training wordt gegeven door de ervaren trainer Barbara Aalpol van trainingsbureau Balance Your Work. Naast het geven van trainingen om slim om te gaan met je werktijd is Barbara ook schrijfster. Haar boek ‘Om gestoord van te worden’ zit boordevol tips om ongestoord met focus te werken. Barbara houdt van een praktische aanpak in haar trainingen: leren en werken met plezier!

Efficiënter en gemotiveerd aan het werk

Na afloop van de training kunt u gesprekken kort en bondig houden en toch empathisch blijven. Hierdoor werkt u efficiënter en wordt de samenwerking met collega’s en medewerkers beter. Doordat er veel geoefend wordt, kunt u alle vaardigheden direct toepassen in uw eigen werksituatie.

Informatie training

Vijf trainingsdagen: 2, 9, 16, 30 oktober en 6 november 2017
Tijdstip: 19.00 uur – 21.45 uur
Locatie: Van der Valk Hotel Hoorn (langs A7)
Prijs totale training: 595 Euro, inclusief lesmateriaal, (fris)drank en parkeerkaart, exclusief btw.

Meer informatie vindt u op https://www.balanceyourwork.nl/trainingen/effectief-communiceren-voor-leidinggevenden

Uw aanvullingen of reacties






To Top