HOORN – Jaarlijks betalen Hoornse ondernemers reclamebelasting. De reclamebelasting wordt gebruikt om de lokale economie te stimuleren. Ondernemersverenigingen kunnen jaarlijks een verzoek indienen voor activiteiten in hun gebied bij het Lokaal Ondernemers Fonds (LOF). Ondernemers betalen door de reclamebelasting mee aan activiteiten die de ondernemersvereniging in hun gebied organiseert.
Per 2009 is in Hoorn de reclamebelasting ingevoerd. De invoering had veel voeten in de aarde. De hoogte en het nut ervan werd door veel ondernemers bestreden. Hieronder een overzicht aangeleverd door de gemeente Hoorn met inzichten van de activiteiten en het budget over 2013.
Bedrijventerreinen
Eerder al is met de opbrengst van de reclamebelasting cameratoezicht op bedrijventerreinen ingevoerd. In 2013 wordt de reclamebelasting gebruikt voor o.a.:
- digitale surveillance om onveilige situaties vast te stellen;
- fysieke inspectierondes;
- mogelijkheid voor bedrijven tot aansluiten alarmsysteem op de meldkamer;
- extra beheer van wegen en groen.
Totaalbedrag: 340.000 euro.
Gerard Fit van Parkmanagement Hoorn: “Doordat wij nu al sinds 2009 een forse bijdrage uit het LOF krijgen, zijn wij in staat geweest om op de bedrijventerreinen het aantal incidenten en de daaraan gerelateerde schade structureel te verlagen. Samen met de activiteiten die wij uitvoeren om het Keurmerk Veilig Ondernemen te behouden is hiermee het risicoprofiel van alle terreinen aanzienlijk gedaald. Hierdoor zijn de premies voor Brand- en inboedelverzekeringen sterk verlaagd. Er is dus niet alleen sprake van aanzienlijk minder overlast maar ook van substantieel lagere kosten voor de bedrijven.”
Binnenstad
Voor de activiteiten in de binnenstad hebben Ondernemers Stad Hoorn, Horeca Hoorn en Stichting Binnenstadsmanagement Hoorn een aanvraag ingediend:
- wintersfeerverlichting;
- promotie van de stad via mooihoorn.nl, de Mooihoorngids en structurele PR in de regio.
Een bijdrage voor: - woensdagmarkten;
- paardendagen;
- sinterklaasintocht;
- Hoorn Modestad;
- Hoorn Kunst en Cultuur;
- Rock en Rollfestival;
- Sus-teams: om veilig uitgaan te bevorderen.
Totaalbedrag: 230.000 euro.
Ondernemer Peter Schutz: “Voor mij was de reclamebelasting de beste manier om zogenaamde ‘free riders’ mee te laten betalen aan promotie en activiteiten in de binnenstad. Ik ben blij dat diverse activiteiten bekostigd kunnen worden met de reclamebelasting, maar daarmee zijn we er nog niet. De haven en binnenstad hebben veel potentie. Daar moeten we gebruik van maken. Dus met elkaar de schouders eronder en zoveel mogelijk samenwerken om de binnenstad promoten, met medewerking van de gemeente Hoorn. Hoorn moet de promotionele slag in Noord-Holland kunnen winnen van Alkmaar, Purmerend, Heerhugowaard en Haarlem. Een goede bereikbaarheid van de binnenstad hoort daar ook bij, dus laat die tunnelbak maar komen!”
Korenbloem
De Korenbloem organiseert diverse promotieactiviteiten om zo veel mogelijk bezoekers naar het winkelcentrum te trekken:
- clown;
- ijsbaanactie;
- promotie van de Korenbloem;
- aankleding winkelcentrum.
Totaalbedrag: 8.000 euro.
Algemene promotie
Jaarlijks vraagt de gemeente een bijdrage aan bij het Lokaal Ondernemers Fonds. De gemeente gebruikt dit voor de algemene promotie van Hoorn. Het gaat onder andere om een financiële bijdrage, bovenop de bijdrage die de gemeente al levert, voor belangrijke A-evenementen zoals:
- Waterweken;
- Speeldag NL;
- Kaasmarkt;
- Fiets4Daagse;
- Hoornse Stadsfeesten.
Totaalbedrag: 36.000 euro.
Heeft u als ondernemer een suggestie om de reclamebelasting aan te besteden? Bespreek dit dan met uw ondernemersvereniging. Kijk voor meer informatie op www.lokaalondernemersfondshoorn.nl of www.hoorn.nl/digitale-balie-voor-ondernemers.