Column Dolf Kloosterziel, regiomanager MKB Nederland. 1 november 2014 – – Dolf Denkt Door: Disruptive technologies
Je hoort er de laatste tijd steeds vaker van, “disruptive technologies”. Met andere woorden ontwrichtende technologieën. Maar laten wij het bij de mooie Nederlandse uitdrukking “disruptive technologies” houden.
Wat zijn disruptive technologies? Het zijn technologieën die een nieuw alternatief bieden voor gevestigde technologieën. En deze technologieën zijn vooral ontwrichtend als zijn een serieus of beter alternatief bieden dan de bestaande technologie. Een voorbeeldt van dergelijke technologieën is de e-mail die fysieke post voor een deel overbodig maakt, met als gevolg dat postbedrijven onder druk staan en moeten veranderen. Een tweede voorbeeld is de smartphone die maakte de gewone mobiele telefoon overbodig waarmee onder meer Nokia een zware klap kreeg. In de nabije toekomst kunnen we dergelijk en grotere veranderingen verwachten van onder meer 3D Printing en robotisering.
Steeds vaker zijn dergelijke technologieën “slechts” een stukje software. Een voorbeeld daarvan is de MP3 die in belangrijke mate de CD heeft vervangen. Dit is voor de CD industrie niet bepaald positief geweest. Een ander voorbeeld zijn webwinkels. Deze zijn een alternatief voor fysieke winkels en hebben grote impact op de manier van werken in de detailhandel.
En belangrijker, deze veranderingen brengen ook kansen.
Is dat allemaal slecht nieuws? Wat mij betreft niet. De wereld veranderd. Soms wel heel erg snel, maar afremmen kunnen we het niet. En belangrijker, deze veranderingen brengen ook kansen. Deze week was ik bijvoorbeeld op bezoek bij een bedrijf dat software heeft ontwikkeld waarmee live uitzendingen kunnen worden gemaakt. Met een “stuk software” vervangen zijn een enorme hoeveelheid techniek. Dit bedrijf heeft de potentie een wereld speler te worden.
Dergelijke verandering kunnen heel lastig zijn
Maar wat heeft een gemiddelde MKB ondernemer daar aan? Of wat moet hij of zij er mee. Allereerst zijn de talloze nieuwe bedrijfjes ook MKB ondernemers. Wellicht de grote bedrijven van de toekomst. Maar wat mij betreft belangrijker zijn de consequenties voor bestaande ondernemers. Die worden gedwongen steeds alerter te zijn. Om terug te keren naar het voorbeeld van de webwinkel, die heeft er voor gezorgd dat in de detailhandel niet meer het product leidend is maar de beleving van de consument. Het succes van de gemiddelde winkelier wordt niet meer bepaald door de producten die hij verkoopt maar door de ervaring die hij de consument weet te bieden.
Dergelijke verandering kunnen heel lastig zijn. Soms moet het hele bedrijf op zijn kop om aan de veranderende vraag te voldoen. Het kan zijn dat verkoopkanalen moeten veranderen, dat serviceniveaus leidend worden, dat financieringsmogelijkheden aan producten of diensten worden toegevoegd, dat de marketing volledig anders wordt gedaan of dat consument mede producent of verkoper worden van uw product of dienst. Ondernemen is er al bij al niet makkelijker op geworden.
Maar hoe snel de veranderingen ook gaan, hoe complex ondernemen ook is en hoe disruptive of hoe radicaal de verandering ook zijn mogen; als u als ondernemer uw klant centraal blijft stellen en goed naar hem of haar luistert ben ik er van overtuigd dat het helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn.
Ik wens u goed zaken.
Dolf Kloosterziel
Regiomanager MKB-Nederland