[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/223784177″ params=”color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false” width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /]
Dolf Denk Door is een maandelijkse column van Dolf Kloosterziel werkzaam voor MKB Nederland
12 september 2015 – Column Dolf Kloosterziel: We winnen de tour
Overheden investeren flink in onze economie. Nederland heeft negen topsectoren. Noord-Holland kent verschillende boards. Startups zijn hot en happening. Alles gaat veranderen en iedereen moet mee. Innovatie is de sleutel tot groei en succes. Niet dus! De belangrijkste branches in Nederland zijn de detailhandel en de horeca. Zijn staan aan de basis van onze economie.
De economie groeit dit jaar met 2.25% en in 2016 wordt een groei van 2.75% voorzien
Eerst echter iets over Nederland. Het gaat goed met Nederland. De economie groeit dit jaar met 2.25% en in 2016 wordt een groei van 2.75% voorzien door de Rabobank. Prinsjesdag wordt komende dinsdag goed nieuws voor bijna iedereen. Ook sportief zijn we lekker op dreef. Daphne Schippers loopt subliem op de het WK. Tom Doumulin kan zondag de Vuelta winnen nadat Jan Jansen en Joop Zoetemelk hem voorgingen; beiden overigens een jaar voordat zij de toer wonnen. En niet te vergeten Niki Terpstra wordt wereldkampioen.
In de detailhandel en de horeca gaat het eveneens beter. En ook dat is goed nieuws want zij zijn de graadmeter van hoe wij ons voelen. Voor de gemiddelde Nederlander zijn stadscentra en dorpskernen na huis en werk de belangrijkste plek. Winkels, restaurants en terrassen maken deze plek en bepalen het aanzicht van dorpen en steden. Zij maken dat mensen daar graag wonen werken en recreëren. Deze invloed op het woon en verblijfsklimaat draagt in belangrijke mate bij aan het vestigingsklimaat voor andere bedrijvigheid. Daar naast zijn toerisme en recreatie reddeloos verloren als horeca en detailhandel niet hun bijdrage leveren.
Er is echter wel wat veranderd in met name de detailhandel. Door de concurrentie van internet wordt het spel anders gespeeld. Aan winkels maar vooral winkelgebieden worden ander eisen gesteld door de consument. Het productaanbod is niet langer leidend en klanten komen niet meer vanzelf het centrum en de winkel in. Ondernemers in winkelgebieden en stadcentra doen er dan ook goed aan samen de consument te verleiden. Wie daarbij de klant centraal stelt, zijn wensen beluisterd, zijn behoeften peilt en zijn verwachtingen overtreft kan de toekomst met vertrouwen tegemoet zien.
Er is echter één bottleneck. Overheden maken zich sterk voor clusters en board en dat is belangrijk. Maar de eigen achtertuin, de winkelgebieden en stadscentra van gemeenten wordt soms een beetje vergeten. Omwille van hun grote waarde voor welvaart, leefbaarheid en welzijn moet de kwaliteit van deze gebieden omhoog. Ondernemers in deze gebieden kunne daar aan bijdragen. Maar marges en investeringsruimtes zijn de laatste jaren niet bepaald gegroeid.
Daarom is het aan gemeenten om het voortouw te nemen en te investeren in winkelgebieden en stadscentra. Daar zullen detailhandel en horeca van profiteren, welvaart, werkgelegenheid en welzijn zullen toenemen, het algehele vestigingsklimaat verbeterd en de toeristische en recreatieve aantrekkelijkheid wordt versterkt. Het is een investering die wat oplevert, een investering in de hele economie en in het goede humeur van Nederland. Als we die investering doen dan wint wat mij betreft Dumoulin volgend jaar gewoon de Tour.
Goede zaken!
Dolf Kloosterziel
MKB Nederland