WestfrieslandinBedrijf
  • Home
  • Nieuws
    • NHNregio
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WaterlandRegio
    • WestfrieslandRegio
  • Zakelijk
    • ZakelijkNHN
    • Alkmaarinbedrijf
    • Noordkopinbedrijf
    • Waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
  • Verdieping
    • Column
    • Agenda
    • Regio vacatures
  • Contact
No Result
View All Result
WestfrieslandinBedrijf
  • Home
  • Nieuws
    • NHNregio
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WaterlandRegio
    • WestfrieslandRegio
  • Zakelijk
    • ZakelijkNHN
    • Alkmaarinbedrijf
    • Noordkopinbedrijf
    • Waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
  • Verdieping
    • Column
    • Agenda
    • Regio vacatures
  • Contact
No Result
View All Result
WestfrieslandinBedrijf

Column Sandra Smit: Hoeveel impact maakt jouw bedrijf?

redactie Door redactie
24 maart 2015
in Column, Sandra Korse, Westfriese Uitdaging, Westfriesland
A A
Deel op FacebookDeel op TwitterDeel op LinkedinDeel via e-mail

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/197279349″ params=”auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false&visual=true” width=”100%” height=”450″ iframe=”true” /]

Meernieuws

Bol In- & Exterieur in De Goorn bekroond met het Predicaat Hofleverancier

Column Gerben H. Bakker: Disco Cor

Column Robert-Jan Knook: Over getallen gesproken

Sandra Smit is manager van de Westfriese Uitdaging. Elke derde zaterdag van de maand maakt zij voor Westfriesland in Bedrijf een column over ondernemen en de Westfriese Uitdaging.

ADVERTISEMENT

Zaterdag 21 maart 2015 – Column Sandra Smit: Hoeveel impact maakt jouw bedrijf? 

Een jaarverslag. Het roept bij de meeste mensen een beeld op van een vooral financieel verslag met een overzicht van de behaalde doelen en de financiële targets. Een overzicht van – noem het saaie – cijfers. En tuurlijk voor de aandeelhouders of direct betrokkenen zijn dit nog steeds belangrijke cijfers. Maar wat als je het eens op een andere manier bekijkt? Als je je afvraagt wat je als bedrijf hebt bijgedragen aan de maatschappij? Wat je sociale impact is geweest? Wat je medewerkers hebben geleerd, meegemaakt, gedaan? Als je jezelf de vraag stelt waar zij trots op zijn? Wat het afgelopen jaar hen gebracht heeft?

Dan krijg je een heel ander jaarverslag. Ik noem het een sociaal jaarverslag. En ik mocht dit jaar voor de allereerste keer in mijn leven zo’n jaarverslag maken. Dus gelukkig niet eentje bol van de cijfers, maar eentje vol met verhalen. Met beelden van datgene wat we afgelopen jaar hebben gedaan, bereikt en meegemaakt. En als je de betrokkenen dan vraagt om een verhaal, een quote, hun ervaring, dan komen de prachtigste verhalen naar voren.

Samen met het PR-team van de Westfriese Uitdaging mocht ik dit traject begeleiden. Verhalen vangen, foto’s zoeken en zorgen voor een logisch geheel. Met ongelooflijk veel dank aan Marc Mol van Villa Vormgeving voor de vormgeving van ons sociale jaarverslag. Het is absoluut geen saai jaarverslag geworden, maar een fris blad dat je een inkijkje geeft in datgene wat we met elkaar in beweging brengen. En dat is nogal wat als je daar met elkaar op terugkijkt.

Eigenlijk zou elk bedrijf een sociaal jaarverslag moeten maken.

Eigenlijk zou elk bedrijf een sociaal jaarverslag moeten maken. Niet alleen de (saaie) cijfers, maar één met heel veel mooie verhalen. Van medewerker die vertellen waar ze trots op zijn. Verhalen die laten zien waaraan een ieder heeft bijgedragen. Wat dat voor jou als mens betekend heeft. Kortom, een jaarverslag dat niet alleen de financiële kant belicht, maar ook laat zien wat de sociale impact is die je als organisatie hebt gerealiseerd richting je eigen medewerkers, voor je klanten of leveranciers en naar de markt waarin je opereert. En dat is waarschijnlijk veel meer en mooier dan je denkt!  

Ik zou zeggen: Probeer het eens. Ik kan uit het eigen echt iedereen aanraden! Persoonlijk kijk ik alweer uit naar het verslag over 2015, maar daarvoor moeten we nog wel even flink aan de slag!

Share5Tweet3Share1Send

Populair deze week

  • Kansspelen onder jongeren in Europa in verval

    Kansspelen onder jongeren in Europa in verval

    4373 shares
    Share 1749 Tweet 1093
  • Westfriese Beursvloer 2025 zoekt ondernemers die hun kennis willen inzetten voor de regio

    32 shares
    Share 13 Tweet 8
  • Gemeente werkt mee aan plan Molenhof; 49 nieuwe woningen in Oosterblokker

    192 shares
    Share 77 Tweet 48
  • Een snackbar gerund door sportinstructeur is niet vreemd

    226 shares
    Share 90 Tweet 57
  • Vlaming koopt Thoma en Irridelta uit Westwoud

    232 shares
    Share 93 Tweet 58
  • Home
  • Nieuws
  • Zakelijk
  • Verdieping
  • Contact
Nieuws/tips/persberichten?

© 2012-2022 Westfrieslandinbedrijf.nl wordt uitgegeven door Westfriesland Media. Onderdeel van NHN.NU nieuwsnetwerk

No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • NHNregio
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WaterlandRegio
    • WestfrieslandRegio
  • Zakelijk
    • ZakelijkNHN
    • Alkmaarinbedrijf
    • Noordkopinbedrijf
    • Waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
  • Verdieping
    • Column
    • Agenda
    • Regio vacatures
  • Contact

© 2012-2022 Westfrieslandinbedrijf.nl wordt uitgegeven door Westfriesland Media. Onderdeel van NHN.NU nieuwsnetwerk