HOORN – Onder de vlag ‘Ik hou van Hoorn’ gaat Hoorn Marketing de stad Hoorn de komende jaren nog beter op de kaart zetten. Het logo en de slogan werden onthuld tijdens de kick-off op 30 maart jl. Wethouder Ben Tap en initiatiefnemer Jan Haring gaven hiermee in aanwezigheid van zo’n 60 stakeholders het startsein voor de citymarketing van Hoorn. Het idee bij het logo is dat de stad pas echt tot leven komt als inwoners, ondernemers en bezoekers zelf vertellen wat Hoorn voor ze betekent.
citymarketingorganisatie
Kwartiermaker Marijke Manshanden van Bureau Buhrs gaf tijdens de kick-off een toelichting op het plan voor Hoorn Marketing. De nieuwe citymarketingorganisatie gaat ervoor zorgen dat Hoorn zich beter aan bezoekers presenteert. Met promotiemiddelen, maar vooral ook door een bezoek aan de stad aantrekkelijker te maken. Door te stimuleren dat ondernemers hun krachten bundelen en meer samenwerken, door de ontvangst van bezoekers te verbeteren, evenementen te versterken en de kwaliteiten van de stad, zoals de haven en het historisch erfgoed, beter te benutten.
Initiatief bij ondernemers
Terugkijkend na de kick-off kon wethouder Ben Tap het geheel samenvatten in één woord; Trots. “Bijzonder is dat het initiatief voor Hoorn Marketing bij de ondernemers vandaan komt. Ik ben daarom blij dat er een plan ligt waarin zij de sterke kanten van Hoorn kunnen promoten aan de buitenwereld. De gemeente betaalt en denkt met de ondernemers mee. Investeren in citymarketing leidt niet alleen tot meer bezoekers, maar ook tot een sterkere samenwerking tussen de diverse branches en een betere concurrentiepositie ten opzichte van andere steden. Ik zie heel graag dat iedere organisatie die baat heeft bij het promoten van Hoorn dit initiatief omarmt en meedoet.”
Belang van aantrekkelijke stad
Behalve het plan werd de nieuwe organisatie gepresenteerd. Opvallend is dat naast vertegenwoordigers uit de horeca en detailhandel ook veel andere partijen uit de stad bereid zijn een bijdrage te leveren aan de marketing van Hoorn. Kandidaten voor bestuur en raad van advies uit de cultuur, de zorg, het onderwijs, wonen en het bedrijfsleven zien allemaal het belang in van een aantrekkelijke stad. Ook de eerste initiatieven kwamen voorbij. René van de Broeke van de Museumstoomtram en Rob Aarnoudse van Rederij ’t IJ vertelden hoe zij ‘hun’ toeristen willen verleiden tot een bezoek aan de stad.
Nadruk op gevoel
Hoogtepunt was de presentatie van het Hoornse creatieve bureau Nesq dat het logo had vertaald naar een huisstijl. “Door de unieke en kenmerkende gevelstenen van de stad te koppelen aan ‘Ik hou van Hoorn’ zijn wij dicht bij de ware identiteit van de stad gebleven,” vertelt Wouter van Kwawegen van Nesq. “Daarbij leggen we met de ambassadeursstrategie, behalve op de kwaliteiten van de stad, de nadruk op het gevoel dat de stad oproept. Daarmee kan Hoorn zich pas echt onderscheiden.”
Eerste taken
De eerste taken voor de kwartiermaker na de kick-off zijn onder andere het oprichten van de organisatie, de ontwikkeling van de citymarketingwebsite en het voorbereiden van een publiekscampagne. Hoorn Marketing is na vandaag te volgen via facebook.com/ikhouvanhoorn
Interviews
Zaterdag tussen 17.00-18.00 uur in het ondernemersprogramma Westfriesland in Bedrijf op Radio Hoorn interviews met drie stakeholders in ‘ik hou van Hoorn’. Rene van Os als ondernemer van Mediamarkt; Marijke Manshanden namens Bureau Buhr; Ad Geerdink als cultuur ondernemer met oa Westfries Museum en ook een interview met de ‘man on a mission’- Jan haring die aan de wieg heeft gestaan van het gehele proces.
Presentatie
Hieronder diverse slides uit de presentatie. Het geeft een goed beeld van de basis qua financiering, doelstellingen en voorwerk wat heeft geleid tot ‘ikhouvanHoorn’.
[Best_Wordpress_Gallery id=”6″ gal_title=”Kick off Hoorn Marketing | ik hou van Hoorn”]