BLOKKER – Sinds maandag 25 mei mogen zorginstellingen weer bezoek ontvangen. Maar spontaan binnenvallen bij opa’s, oma’s en geliefden is er (nog) niet bij: bezoektijd moet voorlopig op reservering. Het is de taak van de zorginstellingen om dit te regelen, te bepalen hoeveel bezoek ze ontvangen en waar de bezoeken plaatsvinden.
Daarmee staan de ruim vijfhonderd zorginstellingen in Nederland voor een grote uitdaging. Digitaal bureau Groeier! uit Blokker biedt uitkomst met het platform boekeenbezoek.nl. Hiermee kunnen zorginstellingen zelf eenvoudig tijdstippen en bezoeklocaties invoeren. “De eerste vier zorginstellingen maken er al gebruik van”, meldt Frank Karsten van Groeien.
Werking
Hoe werkt het? Karsten legt het uit. “Met het reserveringsplatform krijgt de zorginstelling een eigen omgeving in boekeenbezoek.nl, mobielvriendelijk, goed beveiligd en opgemaakt in de huisstijl van de zorginstelling. De organisatie kan zelf het platform geheel naar wens inrichten en voert eenvoudig in wanneer (dag en tijdstip) en waar (locatie en ruimte) bezoek kan plaatsvinden. De bezoeker ziet daardoor in een oogopslag welke tijdvakken beschikbaar zijn en reserveert gemakkelijk online een bezoek, zonder dat het nodig is om eerst een account aan te maken.”
Tijdwinst en overzicht
Karsten denk dat via hun platform administratief medewerkers van zorginstellingen het bezoek niet meer hoeven te coördineren. “Dat bespaart de instelling veel tijd. Het platform is gebruiksvriendelijk ingericht, is binnen een dag na aanvraag operationeel en biedt eventueel extra functionaliteiten. Bovendien is en blijft de zorginstelling eigenaar van de data. Ook geeft het platform inzicht in wie wanneer de zorginstelling heeft bezocht. Dit overzicht helpt de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.”
Veel vraag
Hoe kom je op dit idee? Karsten: “De vraag naar een reserveringsplatform werd ingegeven door de ICT-coördinator van een zorginstelling.” De eerste zorginstellingen zijn begonnen op het platform. “Al vóór de livegang namen vier grote zorginstellingen boekeenbezoek.nl in gebruik: ViVa! Zorggroep, Jeugdgezondheidszorg Kennemerland, Centrum voor Jeugd en Gezin, Inovum in Hilversum. Ook buiten de zorg is er vraag naar een dergelijk systeem.” Klanten kunnen kiezen uit twee prijsmodellen. Aanschaf van de module, of gratis gebruik van de module maar met een tarief voor gemaakte afspraak.
Ook voor Horeca, cultuur, sport en kantoor
De basis, het reserveren van een afspraak kan, kan ook toegepast worden in andere sectoren. Een week nadat de zorginstellingen weer bezoek mogen ontvangen, maandag 1 juni, openen namelijk de horecazaken en culturele instellingen hun deuren. Onder dezelfde voorwaarde: ieder bezoek moet vooraf worden gereserveerd. “Dat maakt het reserveringsplatform boekeenbezoek.nl geschikt voor cafés, restaurants, bioscopen, theaters en sportlocaties zoals zwembaden. En bovendien voor het voorzichtig terugkeren naar kantoor. Met het reserveringsplatform kunnen werknemers eenvoudig werkplekken reserveren en ook op de werkvloer anderhalve meter afstand bewaren,” aldus Karsten.