HOORN – De wereldwijde vraag naar sport en bewegen neemt de komende tien jaar structureel toe en we kijken meer live sport dan ooit. Sportmarketing is daarom voor veel organisaties een belangrijk onderdeel van hun marketingmix en bedrijfsstrategie. Onderzoek, sportmarketing en reguliere media kunnen elkaar hierin nog meer versterken. Daarom slaan Triple Double, Markteffect en Abovo Maxlead de handen ineen.
Uit onderzoek blijkt dat als sportsponsoring en reguliere media op de juiste manier op elkaar worden afgestemd, zij een zeer versterkende werking op elkaar hebben. Sportmarketingbureau Triple Double, onderzoeksbureau Markteffect en marketing- en mediabureau Abovo Maxlead werken daarom samen om klanten zo optimaal mogelijk te bedienen. Hoe zet je sport in op de juiste manier binnen je marketingstrategie en hoe kun je via je marketing-/mediabudget de bepaalde doelstellingen behalen.
Winnende mix
Guido Klomp, managing director van sportmarketingbureau Triple Double: “Media, of het nou gaat om tv, social media, print of online advertising, zijn niet weg te denken uit sportmarketing-campagnes. Het succes van een campagne valt of staat vaak bij het bereik en uiteraard het behalen van de KPI’s. Met Abovo Maxlead hebben we een gespecialiseerde partij die ons hierin kan ondersteunen. Markteffect is al jarenlang onze partner op het gebied van marktonderzoek. Campagnes meten we via hen op onder andere merkbekendheid, imago en behoeften. Door gedegen onderzoek, het maken van een daarop gebaseerde sportcampagne en passende media-ondersteuning is wat ons betreft een winnende mix.”
Sportmarketing verdient geïntegreerde aanpak
Daan Vrijsen, strateeg bij Abovo Maxlead voegt daar aan toe: “Het blijft ons verbazen dat sportmarketing als middel vaak over het hoofd wordt gezien. Voor veel merken is sportsponsoring een leuke optie, waar het eigenlijk een stevige plek in een geïntegreerde marketing aanpak verdient. Dat is een onderschatting als je de unieke krachten ziet van sport op aspecten zoals het realiseren van awareness, merkperceptie en loyaliteit.
Bij Abovo Maxlead kijken we op een eigenzinnige manier verder dan alleen de ‘standaard’ media. Effectiviteit staat voorop en zodoende is sportmarketing voor meerdere klanten een slimme keuze. Als marketing- en mediabureau zorgen wij er vervolgens ook voor dat afstemming met overige middelen optimaal is. Samen met Triple Double als specialist op het gebied van sportmarketing en Markteffect op het gebied van onderzoek, willen wij dit naar het volgende niveau tillen.”
Conversies realiseren
“We zijn al jaren actief in de branche van sportmarketing research, onder andere voor sport bonden, betaalde voetbalorganisaties en merken als Philips en Puma die actief zijn in de sport”, aldus Thomas Huigen, Commercieel Manager en Client Consultant bij Markteffect. “Vaak zit je aan tafel met of de marketeers van het merk, een sportmarketingbureau of het mediabureau. Maar wij geloven juist in een krachtige samenwerking tussen deze partijen zodat het gezamenlijke resultaat kan worden verhoogd. Vanuit die visie kijken wij enorm uit naar de samenwerking met Triple Double en Abovo Maxlead. Bij een sponsorship draait het vaak om meer dan enkel de groei van een merk, uiteindelijk is het ook van belang om conversies uit een dergelijke investering te kunnen halen. Binnen deze samenwerking zullen deze conversies daadwerkelijk worden gerealiseerd en achteraf inzichtelijk worden gemaakt. Hier gaan we een mooi verschil mee maken in de markt.”