HAARLEM – Woensdagavond 25 mei vond in de Philharmonie in Haarlem de grote finale plaats van de Ondernemingsverkiezing Noord-Holland. Tijdens het gala-evenement zijn de winnaars bekend gemaakt. Drystack, Green Soap Company, Milieu Service Nederland, TommyTomato en Autogroep Ursem Barten zijn de namen van de vijf grote winnaars van de Ondernemingsverkiezing Noord-Holland (OVNH) 2022, die dit jaar voor de 15e keer werd georganiseerd. De prijzen werden uitgereikt in de categorieën MKB-Klein, MKB-Midden, Grootbedrijf, De Belofte en de Publieksprijs.
Lokale ondernemers boost geven
De verkiezing heeft als doel lokale ondernemingen die op hun eigen manier inspirerend bezig zijn, een boost te geven. Ilse Zaal, juryvoorzitter en gedeputeerde van de provincie Noord-Holland, zei daarover al eerder: “Het is superbelangrijk om ondernemingen op deze manier in het zonnetje te zetten. Omdat ze zoveel betekenen voor de provincie. Zo leveren ze werkgelegenheid, zorgen ze voor economische groei en dragen ze bij aan belangrijke maatschappelijke doelen.”
Winnaars OVNH 2022
Na meer dan 200 aanmeldingen streden, na een selectieprocedure met bezoeken van vertegenwoordigers van de partners van de verkiezing en uiteindelijk ook de jury, 33 ondernemingen om de titel Beste Onderneming van Noord-Holland: 10 in de categorieën MKB-Klein, MKB-Midden en Grootbedrijf en 3 ondernemingen streden om de prijs voor De Belofte. Ook werd er een Publieksprijs uitgereikt.
Categorie MKB-Klein: Drystack
Drystack biedt een innovatieve, snelle bouwoplossing voor het metselen van de toekomst. Het systeem maakt het mogelijk circulair te stapelen, waarmee het groeiende tekort aan metselaars wordt verholpen.
De OVNH-jury roemt Drystack onder meer omdat het bedrijf een werkplek biedt voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Ook krijgt metselen volgens de jury dankzij Drystack weer een nieuwe impuls en draagt de onderneming bij aan een duurzame versnelling van de bouw. Geen overbodige luxe in deze tijd van grote woningtekorten.
“Dit hadden we niet verwacht, echt fantastisch. We zijn er trots op dat we een product hebben ontwikkeld waarbij alle grondstoffen worden hergebruikt, dat 100% circulair is. Inmiddels zijn we bezig met uitrollen naar onder meer België en Duitsland. We gaan de hele wereld veroveren!”
Categorie MKB-Midden: Green Soap Company
Green Soap Company heeft als doel een wereld te creëren waarin alle persoonlijke verzorgingsproducten en was- en schoonmaakproducten gemaakt zijn van plantaardige ingrediënten. Én waarin ook het verpakkingsmateriaal zo milieuvriendelijk mogelijk is. De Green Soap Company geeft twee merken uit: Marcel’s Green Soap en Driehoek.
De jury die Green Soap Company de winst in de categorie MKB-Midden gunde, is vooral enthousiast over de drie beloftes die oprichter Marcel waarmaakte, namelijk ‘het moet fantastisch ruiken, heerlijk zijn in gebruik en eco-vriendelijk zijn’. De onderneming heeft volgens de jury een mooi, herkenbaar product en een duidelijke groene visie en missie. Kortom: een terechte winnaar.
“There’s no business like soap business!” aldus Marcel, gelukkige oprichter van de Green Soap Company. “Dit hadden we niet verwacht, maar we wilden deze prijs dolgraag winnen. Van Nederland tot België, Duitsland en Engeland, we zijn nog maar net begonnen, maar ‘the soap must go on’!”
Categorie Grootbedrijf: Milieu Service Nederland
Het familiebedrijf Milieu Service Nederland – onderdeel van de Milieu Service Groep – helpt haar zakelijke markt met afvalinzameling op een innovatieve en duurzame manier, waarbij onder meer zero waste en circulaire bedrijfsvoering hoog in het vaandel staan.
De OVNH-jury gunt Milieu Service Nederland de winnaar in deze categorie omdat zij deze missie uitvoeren met sterke klantfocus, ondernemersgeest en creativiteit. “Zelfs in de moeilijke coronatijd hebben zij een nieuwe markt weten aan te boren. Het resultaat is een prachtige rendabele onderneming, waar mensen met plezier werken. Last but not least: ook maatschappelijk verantwoord ondernemen staat hoog in het vaandel bij dit bedrijf door sponsoring, educatie op scholen en de buurt schoon te houden.”
Ook voor Milieu Service Nederland kwam de winst als een complete verrassing. “Wat een eer, en hierbij ook nog van harte aan de medefinalisten natuurlijk. Mede door corona hebben we nieuwe markten kunnen aanboren en circulariteit naar een nog hoger niveau kunnen tillen. We kijken ook al verder dan Nederland, dus we hebben grootse plannen. En die prijs? Die gaan we aan een goed doel in Noord-Holland doneren.”
Categorie De Belofte: TommyTomato
Samen gezond leren eten in de klas. Dat is waar TommyTomato uit Haarlem voor staat. De organisatie zorgt voor warme groentelunches in klassen om de kinderen te laten proeven van diverse soorten gezonde smaken. Het ambitieuze bedrijf heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan en onderscheidt zich ook door gepensioneerden en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een werkplek te bieden. Win-win-win op vele vlakken dus.
In 2025 wil TommyTomato groentepakketten leveren aan meer dan 3000 scholen in heel Nederland. Met zo’n mooi doel voor ogen kan de jury niet anders dan deze start-up bekronen tot Beste Onderneming van Noord-Holland in de categorie De Belofte.
TommyTomato zelf noemt de overwinning ‘een mooie waardering’. En de start-up heeft grootse plannen. “Nu zitten we nog alleen in Noord-Holland, maar na de zomer gaan we ook naar Utrecht en volgende maand zijn er gesprekken in Den Haag. Aan iedereen van Tommy Tomato: bedankt voor jullie inzet, en op naar alle scholen in heel Nederland!”
OVNH Publieksprijs: Autogroep Ursem Barten
Autogroep Ursem Barten is ontstaan uit twee familiebedrijven en inmiddels op 13 locaties in Noord-Holland gevestigd. Ursem Barten biedt van de merken Hyundai, Mitsubishi en Nissan nieuwe en gebruikte voertuigen en staat voor klanten klaar als het gaat om alles rondom autolease, onderhoud en schadeherstel. Ook is Autogroep Ursem Barten een van de grootste Europese leveranciers van hybride en elektrische voertuigen.
Het publiek stemde massaal Autogroep Ursem Barten naar de winst in de categorie Publieksprijs. “Na misgegrepen te hebben in de andere categorieën zijn we natuurlijk hartstikke blij met deze winst, al hadden we er stiekem wel op gehoopt. Dat wordt op de zaak lekker trakteren op gebak!”