REGIO – Lidl heeft vandaag aangekondigd dat het haar succesvolle ‘Verspil Mij Niet’ concept verder uitbreidt met de introductie van de nieuwe ‘Verspil Mij Niet groente- en fruittas’. Met deze tas wil de supermarktketen voedselverspilling tegengaan en haar doel bereiken om tegen 2030 50% minder voedsel te verspillen ten opzichte van 2018.
In alle 440 filialen van Lidl zullen klanten nu de mogelijkheid hebben om de ‘Verspil Mij Niet’ groente- en fruittas aan te schaffen. Deze tas bevat verse groenten en fruit die niet meer verkocht kunnen worden maar nog wel geschikt zijn voor consumptie. Voor slechts € 3,- kunnen klanten de tas verkrijgen op de groente- en fruitafdeling, waarbij de tas gemiddeld ongeveer 4 kg aan groenten en fruit bevat. Het verminderen van voedselverspilling is een van de belangrijkste aandachtspunten in de strijd tegen klimaatverandering, aangezien momenteel een derde van al het wereldwijd geproduceerde voedsel verspild wordt.
Win-win
Het nieuwe initiatief om samen met de klanten voedselverspilling tegen te gaan, wordt gezien als een ‘win-win’-situatie. De ‘Verspil Mij Niet’ groente- en fruittas is direct verkrijgbaar in de Lidl-winkels, zonder dat er een reservering nodig is. Afhankelijk van de beschikbaarheid van groenten en fruit die aan de criteria voldoen, zullen de tassen dagelijks worden aangeboden. Door dit nieuwe initiatief beëindigt Lidl haar samenwerking met Too Good To Go (TGTG), waarbij de supermarktketen de afgelopen drie jaar bijna twee miljoen TGTG-boxen heeft verkocht via de TGTG-app.
Voedsel redden
Esmeé van Veen, duurzaamheidsmanager bij Lidl, benadrukte het belang van het nieuwe initiatief: “We hebben de afgelopen jaren veel geleerd over hoe we nog meer voedsel kunnen redden. De succesvolle samenwerking met Too Good To Go heeft hieraan bijgedragen. Door de ‘Verspil Mij Niet’ tassen direct in de winkels samen te stellen en de processen te optimaliseren, kunnen we nog meer groenten en fruit redden van verspilling. Voor € 3,- krijgt onze klant een gezonde maaltijd en gaan we gezamenlijk de strijd aan tegen voedselverspilling. Het is een ‘win-win’-situatie. Daarnaast blijven we groente- en fruitdonaties aan Voedselbanken Nederland doen.”
Too good to go
Geertje Zeegers, Country Director van Too Good To Go Nederland, sprak ook haar tevredenheid uit over de samenwerking met Lidl en het gezamenlijke doel om voedselverspilling tegen te gaan: “De missie van Too Good To Go is om iedereen te inspireren en de mogelijkheid te bieden om samen voedselverspilling tegen te gaan. Dat we in 3 jaar tijd meer dan 1,9 miljoen Fruit- & Veggie Bags hebben gered met Lidl Nederland is een resultaat om trots op te zijn. We zijn blij dat Lidl onze missie om voedselverspilling tegen te gaan blijft delen.”
Voedselbanken
Paul van Berkel, bestuurslid voedselverwerving bij Voedselbanken Nederland, sprak zijn waardering uit voor Lidl’s langdurige steun: “Ruim 10 jaar geleden begon Lidl met het doneren aan de voedselbank, zowel vanuit maatschappelijk oogpunt als om verspilling tegen te gaan. Onlangs heeft Lidl toegezegd om onze donatie te verhogen naar 600.000 kg verse groenten en fruit per jaar. Hiermee kunnen 1,3 miljoen porties groenten en fruit worden bereid, waardoor we gezamenlijk verspilling voorkomen. De nieuwe ‘Verspil Mij Niet’ tas van Lidl maakt het kopen van groenten en fruit in de winkel ook toegankelijker voor onze klanten.”