WestfrieslandinBedrijf
  • Home
  • Nieuws
    • NHNregio
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WaterlandRegio
    • WestfrieslandRegio
  • Zakelijk
    • ZakelijkNHN
    • Alkmaarinbedrijf
    • Noordkopinbedrijf
    • Waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
  • Verdieping
    • Column
    • Agenda
    • Regio vacatures
  • Contact
No Result
View All Result
WestfrieslandinBedrijf
  • Home
  • Nieuws
    • NHNregio
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WaterlandRegio
    • WestfrieslandRegio
  • Zakelijk
    • ZakelijkNHN
    • Alkmaarinbedrijf
    • Noordkopinbedrijf
    • Waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
  • Verdieping
    • Column
    • Agenda
    • Regio vacatures
  • Contact
No Result
View All Result
WestfrieslandinBedrijf

Column Gerben H. Bakker: Een knappe broek

Redactie Door Redactie
5 juni 2023
in Nieuws, westfrieslandinbedrijf
A A
ADVERTISEMENT
Deel op FacebookDeel op TwitterDeel op LinkedinDeel via e-mail

30 mei 2023 – Column Gerben H. Bakker: Een knappe broek

Meernieuws

Column Gerben H. Bakker: Bella figura

Column Robert-Jan Knook: Winnaars

Terugkijken; Westfries Ondernemersgala 2025 (video)

De opvallendste bijdrage van het Westfries Ondernemers Gala 2023 was van Jaap Mazereeuw van Enza Zaden. Met tweeduizend werknemers is deze multinational het grootste familiebedrijf van de regio. Een man die hardwerkend en bescheiden overkomt, een persoon waar menig lezer zich mee zal kunnen identificeren. Hij deelde in het hol van de leeuw een interessante les; Als je als bedrijf de regio wilt overstijgen moet je aanpassingsvermogen hebben, vooral op gebied van de communicatie valt er volgens hem heel wat te verbeteren. Iedereen die die Randstedelijk of internationaal werkt of heeft gewerkt zal hier iets van herkenning bij hebben, uw columnist in ieder geval wel.

(de tekst gaat door onder deze foto)

Jaap Mazereeuw (r) voor de bekendmaking van de Rabobank West-Friesland Méér Prijs

Als je als bedrijf de regio wilt overstijgen moet je aanpassingsvermogen hebben

Het deed mij terugdenken aan mijn tijd in en rond de hoofdstedelijke PC Hooftstraat. Bij het toonaangevende modehuis met de vier gouden letters kwam ik in aanraking met een totaal andere cultuur dan ik gewend was. Het personeelsbestand was breed en naast ondernemend vermogen gescout op communicatieve vaardigheden. Ook bij de interne academy lag het accent niet zo zeer op kennis van de laatste Italiaanse wevingen, reversputting of schouderinzet maar op de capaciteit contact te maken. Door het stellen van open vragen en het tonen van interesse kom je razendsnel tot de kern. Waar word je gelukkig van? Wat zijn je onzekerheden? En; Hoe kan ik je daarbij helpen? De overgrote meerderheid van haar succesvolle, vermogende en/of adelijke klandizie kan deze aanpak zeer waarderen. Zij wil niet op kruiperige wijze bediend worden maar net als ieder ander gezien worden en professioneel worden behandeld.

Door het stellen van open vragen en het tonen van interesse kom je razendsnel tot de kern.

Het contrast bij mijn terugkeer in de regio kon niet groter zijn. Hier merkte ik dat die extra stap, de arm om een schouder of prikkelende vraag lang niet altijd op prijs werd gesteld. De bedrijfscultuur werd omschreven met de afkorting KOE; welke staat voor Kaken Op Elkaar. Mij werd duidelijk dat ‘gewoon’ doen het hoogst haalbare goed is. Ook in het klantcontact merkte ik dat men graag de ramen en deuren gesloten houdt. Een passie voor de componist Schubert, kunstenaar Kandinsky of voor mijn part karper vissen wordt krampachtig verborgen gehouden. Wellicht bang voor de veroordeling van de ander? Ik zoek gewoon een knappe broek! Oké zult u denken, een verschil is er maar dat is juist de charme. Vraag en aanbod vindt elkaar blijkbaar en wij Westfriezen hebben nu eenmaal weinig woorden nodig om elkaar te begrijpen.

Door weinig te vragen ga je vanzelf meer zelf invullen en varen op vooroordelen.

Toch zijn er wel degelijk argumenten meer aandacht te schenken aan communicatie. Door weinig te vragen krijg je minder antwoorden en ga je deze onbewust zelf invullen. Als aanhanger van het kapitalistische model is dit een valse start voor een zakelijke relatie. Ook toont de documentaire ‘Het verdriet van Westfriesland’ van regisseur Leen van den Berg waar de gesloten volksaard toe kan leiden. Dus doe als de heer Mazereeuw, het is enorm verrijkend. En wat de Westfries moet aanspreken; het is gratis!

Tags: ColumnGerben H. BakkerWestfries Ondernemersgala
Share58Tweet36Share10Send

Mis geen nieuws, volg WestfrieslandinBedrijf op facebook en LinkedIn.


OnsWestfriesland

Populair deze week

  • Kansspelen onder jongeren in Europa in verval

    Kansspelen onder jongeren in Europa in verval

    1237 shares
    Share 495 Tweet 309
  • Insiders uit ’s-Hertogenbosch wordt nieuw regiomarketingbureau voor Westfriesland

    10 shares
    Share 4 Tweet 3
  • Foto Huesmolen in Hoorn stopt na 30 jaar

    165 shares
    Share 66 Tweet 41
  • Hoorn start onteigeningsprocedure AH in Hoorns stationsgebied, maar blijft ook in gesprek

    8 shares
    Share 3 Tweet 2
ADVERTISEMENT
  • Home
  • Nieuws
  • Zakelijk
  • Verdieping
  • Contact
Nieuws/tips/persberichten?

© 2012-2022 Westfrieslandinbedrijf.nl wordt uitgegeven door Westfriesland Media. Onderdeel van NHN.NU nieuwsnetwerk

No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • NHNregio
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WaterlandRegio
    • WestfrieslandRegio
  • Zakelijk
    • ZakelijkNHN
    • Alkmaarinbedrijf
    • Noordkopinbedrijf
    • Waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
  • Verdieping
    • Column
    • Agenda
    • Regio vacatures
  • Contact

© 2012-2022 Westfrieslandinbedrijf.nl wordt uitgegeven door Westfriesland Media. Onderdeel van NHN.NU nieuwsnetwerk