HOORN – De gemeenteraad van Hoorn heeft dinsdagavond groen licht gegeven voor een van de meest omvangrijke ontwikkelingen in de stad. Met de goedkeuring van het bestemmingsplan, het financiële plan, en het beeldkwaliteitsplan, kan de gemeente nu daadwerkelijk beginnen met de realisatie van het nieuwe stationsgebied.
Het gebied zal niet alleen een aanzienlijke opwaardering van het OV-knooppunt ondergaan, maar ook een nieuw en levendig stadslandschap huisvesten met ongeveer 500 woningen en diverse andere voorzieningen. Het stationsgebied vormt het kloppende hart van de Poort van Hoorn en dient als fundament voor de stadsuitbreiding.
‘Historisch besluit’
Wethouder Axel Boomgaars toonde zich verheugd over de beslissing: “De gemeenteraad heeft een historisch besluit genomen voor Hoorn. Na jaren van voorbereiding kunnen we nu daadwerkelijk aan de slag met de plannen voor het stationsgebied. Dit voegt aanzienlijke kwaliteit toe aan de stad. Op deze prominente locatie worden ongeveer 500 woningen gerealiseerd, en we voegen voorzieningen toe voor onze inwoners. Daarnaast verbeteren we het stationsgebied als knooppunt voor trein, bus, fietsers, voetgangers en auto’s. Dit zorgt voor een snelle en comfortabele overstap voor reizigers en een aangename route naar de binnenstad voor bezoekers. We werken hierbij samen met onze partners NS Stations, ProRail en de Provincie Noord-Holland. De ontwikkeling van het stationsgebied geeft ook een enorme impuls aan onze ambitie om als stad te groeien. Tot 2030 wil de gemeente 6.000 extra woningen bouwen, waarvan een groot deel in de Poort van Hoorn, een breed gebied rondom het station.”
Ruimte voor Nieuwe Ontwikkelingen
Om ruimte te maken voor woningen, kantoren, horeca, detailhandel en maatschappelijke functies, zal de supermarkt in het stationsgebied naar een andere locatie verhuizen en worden er parkeergarages voor auto’s en fietsen gebouwd. Boomgaars benadrukte: “We gaan de Museumstoomtram meer zichtbaar maken en in de schijnwerpers zetten. Het gebied aan de noordzijde krijgt een meer stedelijke uitstraling, en de nieuwe invulling zorgt ervoor dat het zowel overdag als ’s avonds levendig is. Het busstation wordt verplaatst van de zuidzijde naar de noordzijde, waardoor aan de zuidzijde ruimte ontstaat voor meer groen en om de beleving van singels terug te brengen. Het gevoel in de binnenstad te zijn, start dan direct aan de zuidzijde van het station.”
Vervolg van het Project
De totale ontwikkeling van het stationsgebied vereist een investering van 200 tot 300 miljoen euro. Naast de bijdragen van de gemeente en haar partners zal het grootste deel door marktpartijen worden geïnvesteerd. Met de vastgestelde kaders door de gemeenteraad kan de gemeente nu verder met de gedetailleerde uitwerking. Boomgaars legt uit: “Samen met partners herindelen we de spoorzone om ruimte te maken voor de nieuwe woningen en voorzieningen. Dit jaar zijn we al samen met ProRail gestart met de aanleg van een nieuw onderstation tegenover het BP-station. Bovendien zullen we als gemeente marktpartijen aantrekken en selecteren om dit ambitieuze plan verder uit te werken en daarin te investeren.”
De ontwikkeling van het stationsgebied zal in verschillende fasen plaatsvinden, te beginnen aan de noordzijde van het gebied tussen het treinstation, het ziekenhuis, het Keern en de Koepoortsweg. De verwachting is dat het volledige project acht tot tien jaar in beslag zal nemen.