5 december 2024 – Column Robert-Jan Knook: Verbinding verboken
Begin oktober een telefoontje van KPN. Of ik glasvezel wil met een fantastische aanbieding. Nou dat wil ik wel want ik zit al sinds ik een mobieltje heb naar volle tevredenheid bij KPN, en in combinatie met glasvezel krijg ik dan ook nog eens extra korting. Kom maar op dus. Ik vertel de dame aan de telefoon ook meteen dat de kabel voor glasvezel nog wel buiten het huis ligt. Ja ja, dat komt allemaal goed want dat wordt allemaal netjes aangesloten, zegt ze.
Een dag later de bevestiging per mail. Die klopt niet. Ik heb een abonnement met 100mbit/s. Dat is een tiende van wat ik nu heb bij Ziggo, dat was niet de afspraak. Dat vertel ik dan ook aan de andere medewerker van KPN. Ja nee, glasvezel met 4G is bij u nog niet beschikbaar, zegt een aardige man. Dan hoef ik het niet, zeg ik vriendelijk. Bel later dan maar weer een keer terug.
.Je raad het al, niets meer gehoord van deze aardige meneer.
Hij gaat intern even bellen en meldt me een half uurtje later dat het in Hoorn waarschijnlijk toch sneller gaat dan gedacht, we kunnen dus vast bestellen en dan verwacht hij over een paar weken dat het werkt. Ik vertel dat de oranje kabel voor glasvezel nog wel mooi uit de grond steekt, buiten het huis. Ja ja, dat komt allemaal goed, zegt hij. En hij blijft mijn zaak volgen en in de gaten houden. Je raad het al, niets meer gehoord van deze aardige meneer.
Eind november een telefoontje van KPN Netwerk, of ze mogen komen voor de glasvezel. Van harte welkom natuurlijk en ik vraag wat ze precies gaan doen, want de kabel ligt nog buiten het huis. Nou die komen ze dus aansluiten, en dat duurt zo’n drie kwartier, zeggen ze. De volgende dag twee vrolijke zzp’ers, Abdul en Romero, die de kabel door de muur inderdaad naar binnen trekken. Geen drie kwartier maar ruim twee uur. Alles klaar en testen maar. Helaas, geen signaal. Ze vertrekken met de mededeling dat alles goed komt.
Ze vertrekken met de mededeling dat alles goed komt.
Een paar dagen later, onaangekondigd, twee nieuwe mannen van KPN Netwerk. Tsja, 290 meter verderop loopt de lijn dood, we gaan eens even kijken. Na een uur komt een van de mannen terug met de mededeling dat de glasvezel daar nog helemaal niet gelast is. Hij belt met zijn opdrachtgever die belooft dat de lijn binnen een week in orde moet zijn. Prima deal. Als dat overigens in orde is, komt er vervolgens nog iemand van KPN Connect om de boel aan te sluiten. Ach, ik heb geen haast.
Deze week loop ik de KPN winkel even binnen om te vragen of zij iets weten. In alles systemen die ze hebben zien ze dat het allemaal goed moet komen. Tot mijn stomme verbazing zie ik plots in mijn KPN-app dat de bestelling geannuleerd is. Help. Joost Farwerck, topman van KPN, komt dit nog goed?