HOORN – Vanaf 22 oktober starten de ingrijpende werkzaamheden aan het perron van NS-station Kersenboogerd in Hoorn. Inmiddels zijn er al veel voorbereidingen getroffen om de werkzaamheden vlot uit te voeren. Zo zijn de fietskluizen al verwijderd en is een groot deel van de fietsenstalling elders in de buurt geplaatst. Om de buurtbewoners te informeren stond ProRail dinsdagmiddag op de markt voor vragen en antwoorden.
“We gaan lawaai maken” en “We zorgen voor overlast” staat te lezen op spandoeken en posters bij station Kersenboogerd. Het is duidelijk dat de werkzaamheden voor de buurt niet ongemerkt voorbijgaan. Vanaf 22 oktober tot en met 3 november, 04.00 uur, wordt er non-stop, dus dag en nacht, aan het perron en spoor gewerkt. Ook reizigers ondervinden hinder. In deze periode rijden er geen treinen tussen Enkhuizen en Hoorn, en de NS zet bussen in als alternatief vervoer.
Werkterrein
Op de onderstaande tekening is het werkterrein te zien. Geheel rechts bevindt zich de Maasweg. Vanaf daar wordt al het materieel over houten planken over het spoor naar de juiste plek vervoerd. Helemaal links, aan het einde van de planken (oranje), verlaat het werkverkeer het werkterrein. Dit alles gebeurt als eenrichtingsverkeer om de overlast ter plaatse te beperken. Alles wat roze is gekleurd, is afgezet voor het bouwproject.
Aan de noordkant betekent dit dat de werkafzetting bijna tegen de huizen aan staat. In het groen is de fietstunnel aangegeven. Deze zal gedurende de werkzaamheden normaal bereikbaar blijven. Op de foto links zijn de nieuwe betonnen perrondelen zichtbaar. Deze zullen als prefab delen naar de werkplek worden gebracht.
Hieronder een infographic van de werkzaamheden in de komende weken. Vanaf 14 oktober worden aan de kant van het Bolwerk en Borstplaat diverse parkeerplaatsen verwijderd en omgezet naar bouwplaats. Vanaf 29 oktober starten dan de grote werkzaamheden. Dit betekent ook dat zowel de overgang op de Maasweg als het naastgelegen fietspad tijdens deze periode afgesloten zullen zijn. Het verkeer zal worden omgeleid.
Informatiestand
De bovenstaande afbeeldingen zijn gemaakt bij de informatiestand van ProRail op de dinsdagmarkt bij het naastgelegen winkelcentrum. Medewerkers geven hier antwoord op de vragen van bezoekers. Rond lunchtijd was het niet heel druk en kwam een enkeling langs voor wat uitleg. Als troost voor direct omwonenden konden zij oordoppen krijgen tegen de geluidsoverlast die ook ’s avonds door zal gaan. Het trillen van de heipalen zal volgens de communicatiespecialist van ProRail niet plaatsvinden in de nacht, maar dat sluit ander lawaai vanaf de bouwplaats niet uit.
Drukte bij Hoorn
Op de vraag hoe NS-station Hoorn de extra drukte van verkeer, fietsen en reizigers gaat verwerken, kon nog geen antwoord worden gegeven. De werkzaamheden zijn gepland voor de herfstvakantie; men hoopt dat hierdoor het aantal reizigers zal afnemen. Vooralsnog zijn er geen extra maatregelen genomen of is er uitbreiding van de fietsenstalling geplaatst aan beide kanten van het spoor in Hoorn. Gezien het aantal fietsen dat deze ochtend rondom het winkelcentrum en station staat, zou je verwachten dat deze reizigers ook grotendeels naar NS-station Hoorn kunnen gaan fietsen om daar op de trein te stappen. Zie ook onderstaande foto’s.
Meer informatie
Omwonenden worden voor meer informatie over de planning van de werkzaamheden verwezen naar de BouwApp. Op deze pagina kunnen bewoners meer informatie lezen over de planning, updates werkzaamheden en contact opnemen met Joost Groenveld, de Omgevingsmanager van dit project.
Voor omwonenden wordt nog een avond inloop georganiseerd in het Wijklab in het winkelcentrum. Deze staat voor een 18.00 en 20.00 uur gepland zodat ook forenzen de mogelijkheden om meer informatie in te winnen en hun vragen te stellen. De omwonenden krijgen ook nog een ansichtskaart in de brievenbus met verwijzingen naar meer informatie en contact gegevens welke 24 uur per dag gebeld kan worden.