27 juli 2025 – Zomercolumn Gerben H. Bakker: Huttendorp-filosofie
Één week per jaar blijven de smartphones en spelcomputers van de basisschooljeugd op zwart. Met overgave worden deze dan ingeruild voor hamer en zaag. Drommen meisjes en jongens komen samen op menig dorpsplein of grasveld om te bouwen aan een waar huttendorp. In veel gevallen worden de werkzaamheden omlijst met toepasselijke liederen, danspasjes of zelfs een compleet thema. En het resultaat mag er zijn.
Bouwwerken van meerdere woonlagen en modernistische architectuur worden in slechts enkele dagen uit de grond gestampt. In mijn eigen stadje is de organisatie in handen van een club van tientallen enthousiaste vrijwilligers ondersteund door een welzijnsorganisatie en diverse sponsoren. Het laat ons zien dat er door lokale samenwerking en gedeeld belang in combinatie met positieve energie gigantisch veel mogelijk is. Kon het maar altijd huttendorp zijn..
‘Bouwwerken van meerdere woonlagen en modernistische architectuur worden in slechts enkele dagen uit de grond gestampt’.
Techniek Doet Het. Niet voor niets is dit dan ook de naam van de campagne waarmee jongeren worden geprikkeld voor de veelzijdigheid en uitdagingen van techniek. Want techniek is niet alleen leuk maar ook broodnodig willen we de woningnood en energietransitie echt aan gaan pakken. Volgens de huttendorp-filosofie zijn we hierbij ook lokaal tewerk gegaan. Zo heeft het technisch onderwijs en het technisch bedrijfsleven zich rond dit onderwerp versterkt met lokale communicatiekracht.
Door een samenwerking als deze profiteer je van slagkracht, elkaars grote netwerk en weet je overlap en kosten te beperken. Zo prijkt de door Groeier! bedachte naam op de techlabs en heeft Filmmacht trotse technische bedrijven uit de regio voor ons met Netflix allure in beeld gebracht. Een aanpak die (inter)nationaal gezien en gewaardeerd wordt. Zo zijn ze in Amsterdam, Den Helder en Antwerpen inmiddels ook bekend met de Westfriese Huttendorp-filosofie.
‘Zo prijkt de door Groeier! bedachte naam op de techlabs en heeft Filmmacht trotse technische bedrijven uit de regio voor ons met Netflix allure in beeld gebracht’.
Dit jaar kwam het een en ander mooi samen. Brancheorganisatie Bouwend Nederland brengt elk jaar een (online) magazine uit onder de deelnemers van de huttendorpen om na te genieten en het enthousiasme voor techniek vast te houden. Het merk Techniek Doet Het was hen opgevallen en beantwoordt aan haar wens techniekpromotie naar een hoger plan te tillen. Om deze reden is er een mooi portret van ons rolmodel en Techlab d’Ampte coördinator Mirjam opgenomen in het tijdschrift Maak het in de bouw. Dit naast mooie verhalen over carrièrekansen en het onvermijdelijke vogelhuisje.
Ook u kunt het tijdschrift inzien via https://heyzine.com/flip-book/5b4d63622b.html. Met een waar waterfeest is het huttendorp van mijn zoon -evenals de rust van papa- inmiddels ten einde. De laptop gaat een paar weken dicht. Wat rest is de huttendorp-filosofie. Tijd om welzijnsorganisatie Stichting Netwerk en haar mascotte Ollie te eren voor de fantastische week en inspiratie.