HOORN – Steeds meer ondernemers beschikken over een automatische externe defibrillator (AED) in of bij hun pand. Via het landelijke systeem HartslagNu kan zo’n AED worden ingezet bij een meldkamerreanimatie, zodat burgerhulpverleners snel ter plaatse zijn en een apparaat kunnen ophalen. Daarvoor is wel nodig dat de AED is aangemeld én goed bereikbaar is, bij voorkeur 24 uur per dag.
Bij een 112-melding kan de centralist HartslagNu activeren. Geregistreerde burgerhulpverleners in de buurt ontvangen dan via sms of app een oproep om naar het slachtoffer te gaan, waarbij een deel van hen ook de opdracht krijgt eerst een AED op te halen. Het gaat daarbij om vrijwilligers die bij HartslagNu staan ingeschreven en gekwalificeerd zijn om te reanimeren en met een AED te werken. Omdat veel hartstilstanden in de avond en nacht plaatsvinden, is het volgens de informatie van HartslagNu belangrijk dat een AED niet alleen tijdens kantooruren, maar bij voorkeur 24/7 beschikbaar is.
AED 24/7 beschikbaar maken
Ondernemers kunnen hun AED dag en nacht beschikbaar stellen door het apparaat in een speciale buitenkast met pincode te plaatsen. De code van die kast wordt automatisch meegestuurd met de oproep naar de burgerhulpverlener, zodat deze de kast kan openen en de AED kan meenemen. Voorwaarde is dat de AED is aangemeld bij HartslagNu en als vrij toegankelijk staat geregistreerd.
Het aanmelden gaat in enkele stappen via de website www.hartslagnu.nl. Na het aanmaken van een account kan de beheerder onder “mijn AED’s” een nieuwe AED invoeren. Daarbij wordt gevraagd om een korte locatieomschrijving binnen het pand of op het terrein, het adres, het type en subtype van het apparaat, het serienummer, de (geschatte) aankoopdatum en de houdbaarheidsdata van accu en elektroden. Ook kan worden ingevuld of de AED in een kast met pincode hangt, of het apparaat vrij toegankelijk is en of het 24/7 bereikbaar is of alleen op bepaalde tijden.
Registratie en vragen
Wanneer alle gegevens zijn ingevuld, wordt de AED toegevoegd aan het systeem en volgt per e-mail een bevestiging dat HartslagNu de registratie nog controleert. Daarna wordt de AED actief in het netwerk en kan deze bij een reanimatiemelding worden toegewezen aan burgerhulpverleners in de omgeving.
Ondernemers die vragen hebben over het aanmelden of het beschikbaar stellen van hun AED, kunnen volgens de informatie terecht bij Martin Beij via info@parkmanagementhoorn.nl
of telefonisch via 06-23 05 39 17.

