10 juni 2021 – Column Robert-Jan Knook: Prik
Het is de maand van het prikken. Er worden totaal 8 miljoen gezet is het plan. Wat een operatie. Het is meteen ook het gesprek van de dag. Wanneer mag jij? Heb je de tweede al gehad joh? De meeste mensen reageren verheugd op de uitnodiging om te komen prikken. Waar je in de teststraat vooral chagrijnige mensen had, zijn de gasten in de prikstraat allemaal blij, zei iemand van de GGD tegen me. Iemand anders die ik gisteren feliciteerde met haar verjaardag zei dat ze haar eerste Pfizer had gekregen, wat een cadeau, appte ze. Sommige mensen kijken elke dag op rivm.nl of ze al aan de beurt zijn. Hoera!
Communicatie, daar draait het om.
Een kleine groep gaat nog niet. Ze willen niet, durven niet of wachten even af. Laat anderen maar eerst gaan, zeggen ze. Het blijft inderdaad een vrije keuze. Zou de communicatie over een vaccin als AstraZeneca daar nou een rol in hebben gespeeld?
Communicatie, daar draait het om. Nou heb ik het gestudeerd dus ik zou er iets van moeten weten. Ook bij het maken van het radionieuws proberen we feitelijk juist en zo compleet mogelijk te zijn. Geen kleur, geur of mening en alle kanten belichten. In een bericht over bijwerkingen bijvoorbeeld altijd duidelijk de kans daarop vermelden.
En toen kwam er op een zaterdagochtend een tweet van Hugo de Jonge dat mijn geboortejaar aan de beurt was, joepie! Met Janssen, in 1 keer klaar dus. Een paar dagen na mijn prik gooide Hugo het vaccin uit Leiden eruit. Niet meer nodig nu, zo werd het uitgelegd. Was ik even blij op tijd te zijn geweest met die ene prik. Mark Rutte kreeg ‘m ook. En op basis van geboortejaar mocht onze koning ook aan de Hollandsche waar. Na het prikmoment wilde hij alleen niet zeggen wat hij gekregen had.
Communicatie, daar draait het om. Wees duidelijk en compleet.
Weet je nog dat een cabaretier ooit de naam van een nieuw alcoholvrij biertje in zijn show had? Dat werd in de zomer van de laatste keer dat we het EK wonnen geïntroduceerd!
Proost!