18 augustus 2022 – Column Marjolijn Dölle: Ervaring niet nodig! Motivatie des te meer!
Zo, de kermis in Hoorn zit er weer op, Lappendag is voorbij…Daarmee komt het einde in zicht van alle vakanties. Wat ik zo leuk vind aan vakantie is dat je overal vakantiekrachten ziet. Het lijkt wel of ze steeds jonger en onervarener worden. Kijk maar eens rond bij de horeca op de terrassen als een vakantiekracht met een gespannen gezicht met een vol dienblad tussen de tafeltjes balanceert. En daarna die opluchting als alles zonder brokken of geknoei op het juiste tafeltje is beland. Ik kan daar echt van genieten.
En laatst stond ik bij de visboer. Een klant vroeg aan een medewerker: “Wat is dat groene in die Japanse visrolletjes?” “Groen?” reageerde de vakantiekracht…”da’s pesto”. Ik kon er niets aan doen, maar schoot spontaan in de lach. De juiste warenkennis was er nog niet bij deze medewerker, maar het enthousiasme was er niet minder om.
Ze vertrouwen erop dat hun klanten een hoop door de vingers zien.
Wat mij opvalt als we het hebben over krapte op de arbeidsmarkt, is dat de meeste werkgevers geen problemen hebben met de onervarenheid van vakantiekrachten. Ze vertrouwen erop dat hun klanten een hoop door de vingers zien. Waarom denken ze niet op dezelfde manier buiten de vakantieperiode? Door ook mensen aan te nemen die al lang aan de zijlijn staan? Geef hen dan ook een kans en gun het hen ook om fouten te maken en te leren.
Gelukkig zijn er steeds meer werkgevers die alle eisen overboord gooien en alleen maar vragen dat iemand echt gemotiveerd is om voor hun bedrijf te werken. Een paar weken geleden bezocht ik 2 bedrijven die zo met nieuw personeel omgaan. “We vragen nergens naar,” aldus beide werkgevers. “Het enige wat we verlangen is dat mensen hier zelf willen werken en niet gestuurd zijn door een instantie.” Deze werkgevers hebben ook nauwelijks last van de krapte op de arbeidsmarkt. Er komt genoeg nieuwe aanwas, en als de motivatie goed is, gaan ze zelf coachen en opleiden. Zo groeien mensen vanzelf door. Deze mensen blijven ook nog eens heel loyaal aan het bedrijf.
Ervaring: niet nodig! Motivatie: des te meer!
Trouwens, tijdens Lappendag zag ik mijn mede columnist, communicatieman en nieuwslezer Robert-Jan Knook vol enthousiasme vanachter een marktkraam overhemden verkopen. Ik geloof niet dat hij opgeleid is voor de modebranche….maar ja, motivatie en enthousiasme maakt alles goed!