ZWAAGDIJK-OOST – Op dinsdag 7 maart ondertekenden de zeven Westfriese gemeenten en gemeente Hollands Kroon, de Westfriese Bedrijvengroep (WBG) en enkele grote (transport)bedrijven het convenant waterstof in zware mobiliteit van de provincie Noord-Holland. Daarmee beloven deze partijen in de regio de mogelijkheden te onderzoeken van waterstof in het vrachtverkeer. Met een waterstoftankstation langs de A7 als springplank naar de toekomst.
Waterstof is voor de transportsector een interessant duurzaam alternatief voor aardgas en diesel. Het zorgt voor minder uitstoot van CO2, fijnstof en stikstof en draagt dus bij aan een gezondere leefomgeving. Maar voordat transporteurs gaan investeren in waterstofvoertuigen, willen ze natuurlijk wel zeker weten dat er waterstof getankt kan worden. En voor een waterstoftankstation geopend wordt, moet er wel vraag zijn. Het convenant moet die kip-ei discussie doorbreken.
Energieneutraal in 2040
“Westfriesland kent een lange geschiedenis van samenwerking met ondernemers, inwoners en andere overheden. Het convenant sluit hier mooi op aan. Het past in het streven van Westfriesland om in 2040 energieneutraal te zijn. Dat betekent dat in 2040 al het energiegebruik afkomstig is van een duurzame bron”, aldus Harry Nederpelt, wethouder duurzaamheid van Gemeente Medemblik.
Acht waterstoftankstations
Nederpelt is de eerste spreker tijdens de officiële ondertekening van het convenant bij tulpenkwekerij Horizon Flowers Family in Zwaagdijk. Feitelijk zetten de betrokken gemeenten en bedrijven hun handtekening onder een afspraak die eerder al in provinciaal verband is gemaakt.
Op 27 oktober vorig jaar verbonden zestig partijen in Noord-Holland zich al aan het convenant waterstof in zware mobiliteit. Het uiteindelijke doel: de aanleg van een dekkend netwerk van acht waterstoftankstations in Noord-Holland voor zware voertuigen zoals vrachtwagens en landbouwvoertuigen.
‘Een positieve basishouding’
De Westfriese regio heeft er geen gras over laten groeien. Achter de schermen hebben de gemeenten al een ‘waterstofaanjager’ benoemd. En er zijn gesprekken gestart met transportbedrijven. “Ik ben zelf bij een aantal van die gesprekken geweest. Wat mij opviel is dat de meesten een positieve basishouding hebben ten opzichte van waterstof. Dat maakt mij optimistisch. Tegelijk zijn er nog vragen en onduidelijkheden. Waar komt de waterstof vandaan en hoe groen is die? Wat gaat het kosten? En met wie moet ik welke afspraken maken? Zulke vragen zijn terecht en horen bij deze fase”, aldus Hans-Peter Baars, voorzitter van de WBG.
Vooruitkijken
Aanwezig is ook Jeroen Olthof, gedeputeerde bereikbaarheid en milieu van de provincie. Hij prijst de brede samenwerking binnen Westfriesland en Hollands Kroon en de vooruitgang die is geboekt. “Jullie lopen voorop met jullie aanpak. Dat is iets om trots op te zijn.”
Het laatste woord is aan Harry Nederpelt. Hij kijkt vooruit naar de volgende stappen. “We gaan de groep bedrijven verder uitbreiden en met elkaar verkennen hoe we een goede businesscase kunnen bouwen. Daarmee krijgen we inzicht in mogelijke kosten, prijzen, subsidies, belangen en voorwaarden van partijen. Dat moet leiden tot een concrete set van afspraken waardoor iedereen weet waar hij aan toe is. Daar zullen we dit jaar nog wel mee bezig zijn.”