4 april 2023 – Column Robert-Jan Knook: Hospitality
Op één avond haalden we 41.000 euro op voor de Stichting Support Casper. Een stichting die dokter Casper van Eijck uit Rotterdam helpt bij het behandelen van patiënten met alvleesklierkanker, een van de meest dodelijke ziekten in Nederland. Dat deden we met team Ysbrantsz onder leiding van Marco en Laura, die weten wat hospitality ofwel gastvrijheid is. Het zit in hun bloed.
Het maakte me bewust van hoe belangrijk dat is.
Die gastvrijheid ervaarde ik ook altijd in het restaurant van Lucas Rive. Overleden op Eerste Kerstdag 2019 aan de gevolgen van alvleesklierkanker. Deborah, Rebecca, Bas en Joep zetten het eerbetoon aan Lucas voort. Op de sponsoravond met diner in de stijl van Lucas voelde ik als presentator en veilingmeester die gastvrijheid ook. Het maakte me bewust van hoe belangrijk dat is. En dat je er als ondernemer ook vaker van bewust moet zijn. Het gaat immers over de relatie die je met iemand hebt en hoe je daar mee omgaat.
Soms is het heel simpel. Zo had ik voor de veiling van die avond in Ysbrantsz een veilinghamer nodig. Maar waar koop je die? Feestwinkel Ooms had ‘m niet maar verwees naar boekhandel Stumpel. Eén telefoontje volstond maar de hamer moest wel uit een ander filiaal komen, zei verkoopster Angelique Sal. Dat kon een paar dagen duren. Binnen een paar uur belde ze terug. Hij is er al! Tien minuten later kocht ik de hamer, die trouwens ook prima te gebruiken is als bijzondere trouwambtenaar. Goede service van Stumpel.
Het gaat immers over de relatie die je met iemand hebt en hoe je daar mee omgaat.
Ander mooi en simpel voorbeeld was de monteur van EP Beerepoot die kwam kijken bij de kapotte wasmachine. Bleek toch een beetje eigen schuld te zijn door te vaak te koud te wassen en een verkeerd wasprogramma. De reparatie was snel gedaan, daarna volgde een uitgebreid advies over wassen in het algemeen om de levensduur van de machine te verlengen. Hij nam daar alle tijd voor. Onze service maakt het verschil, is de slogan van EP Beerepoot en dat maken ze waar ook!
Hospitality en service zijn dus essentiële zaken waarmee je je als ondernemer kunt onderscheiden van de massa. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. En het kost niks.