4 maart 2024 – Column Robert-Jan Knook: WYGIWYG
Stel je eens voor dat je een winkel binnenloopt. De mensen die er werken zien je niet, ze zeggen niks en ze blijven een beetje neutraal kijken. Voel je je daar welkom? Wil je daar graag kopen?
Stel je nou eens voor dat je een winkel binnenloopt en de mensen die er werken hebben dat gezien, ze zeggen vriendelijk gedag tegen je en ze hebben een lichte glimlach op het gezicht. Voel je je daar welkom? Ga je daar iets kopen?
What you give is what you get
Het brengt me op de uitdrukking What you give is what you get. Mijn ANP-collega Martijn Richters appte me dat na het uitwisselen van wat gedachten. En daarmee bracht hij me meteen op het idee voor deze column, waarvoor dank Martijn.
Ik merkte het afgelopen zondag ook op de bruidsbeurs in de Noorderkerk in Hoorn. Aanstaande bruidsparen liet ik een videocompilatie zien van reviews van mensen die ik als babs al getrouwd heb. Daarna vroeg ik wat hun was opgevallen aan die reviews en ze zeiden bijna allemaal: “wat een blij en vrolijke bruidsparen die heel enthousiast zijn over het levensverhaal wat je voor hen gemaakt hebt. Ze lachen nóg.” What you give is what you get!
Het zit ‘m natuurlijk niet alleen in de manier waarop je praat, kijkt en lacht maar ook in de manier waarop je iets doet. Hoe flexibel je bijvoorbeeld bent en of je bereid bent om net even dat stapje extra te zetten. Dat valt allemaal onder de noemer service.
een klant die vertrekt en naar een ander gaat, een bos bloemen moet sturen
En soms kun je ook totaal iets anders doen waardoor je verrast. Ik weet even niet meer wie het was maar ik hoorde online een spreker zeggen dat je een klant die vertrekt en naar een ander gaat, een bos bloemen moet sturen. Gewoon om hem te bedanken voor de samenwerking. Die verwacht dat niet en krijgt er misschien wel spijt van dat hij bij je is vertrokken.
Dus denk er vanavond maar eens over na voordat je morgen weer gaat ondernemen: What you give is what you get.