3 oktober 2024 – Column Gerben H. Bakker: Een nieuw jasje
Wat heeft u aan? Een beetje een impertinente vraag in tijden van #metoo zult u denken. Toch is het een thema wat het waard is om bij stil te staan. De kledingindustrie barst immers uit zijn voegen en met de gevolgen zullen we vroeg of laat allemaal geconfronteerd worden. Met de opkomst van de fast-fashion kopen we steeds meer dat vervolgens gemiddeld maar zeven keer gedragen wordt. Dat we het vervolgens netjes afleveren bij het Leger des Heils is niet langer een excuus. Afzetmarkt voor tweedehands ontbreekt en de kwaliteit is dermate erbarmelijk dat ook het vermalen tot vezels geen oplossing meer biedt. Voor de productie van één simpel katoenen t-shirt is 2500 liter schaars water nodig leerde ik tijdens een bezoek aan het Zuiderzee Museum. Au.
‘Voor de productie van één simpel katoenen t-shirt is 2500 liter schaars water nodig leerde ik tijdens een bezoek aan het Zuiderzee Museum’.
Met deze achtergrond gun ik mijzelf eens per seizoen een bezoekje aan de lokale kleermaker. Een winkel met louter in Italië geproduceerde kleding op basis van de mooiste wevingen, er komt geen kinderhandje aan te pas. Tijdens het passen drinken wij een espresso en word ik op de hoogte gebracht van de laatste ontwikkelingen op de Pitti Uomo in Firenze.
Decadent zult u denken. Toch noopt het navenante prijskaartje mij tot het maken van weloverwogen keuzes, ik blijf immers een diender van de publieke zaak. Zo heb ik het pak van Satorio Napoli laten hangen en moest ik mij tot een pantalon en poloshirt beperken. Als Elton bij het vertrek de deur voor mij openhoudt en ik met een tas met tricolore strik naar buiten stap voel ik mij echter de koning te rijk; weer een goede daad verricht!
‘Tijdens het passen drinken wij een espresso en word ik op de hoogte gebracht van de laatste ontwikkelingen op de Pitti Uomo in Firenze’.
Mijn website is wél in een nieuw jasje gestoken. Als kleine zelfstandige moet ik natuurlijk ook mee in de vaart der volkeren. Van het ambacht van webdesign en vormgeving heb ik duidelijk minder kaas gegeten. Echter heb ik ervaren dat er opvallend veel overeenkomsten zijn. Zo zijn er geen stofstalen maar blijft de juiste kleurkeuze van groot belang. Op mijn website geen geborduurde initialen maar wel pakkende headers over de aangeboden diensten. Als klap op de vuurpijl moest ik zelfs mijn ‘gevoel’ laten spreken. Of mijn website een maatwerk jasje is geworden of een liefdeloos stuk confectie laat ik graag aan u. Reacties zijn zeer welkom. Mijn antecedenten zijn vanaf heden in ieder geval na te trekken op www.hillebrandbakker.nl