Juni 2025 – Column Hans-Peter Baars: Overleeft jouw bedrijf de eerste 72 uur?
Stel je dit voor: Het is een werkdag, je bedrijf draait op volle toeren en opeens ligt alles plat. Geen stroom, geen internet, geen water, geen gas. Niets. Je medewerkers staan voor een dichte deur of kunnen niet meer verder met waar ze mee bezig waren. Wat doe jij?
Veel ondernemers denken hier nog niet over na. Terwijl de dreiging van een digitale aanval of een fysieke sabotage steeds realistischer wordt. De veiligheidsregio werkt al aan scenario’s. De overheid bereidt zich voor op terreur en storingen via data en internet. Maar jij als ondernemer? Jij moet zelf aan de bak, samen met je mensen.
72 uur improviseren
De vuistregel bij een crisis: je moet als organisatie 72 uur zelfstandig kunnen opereren. Zonder hulp, zonder voorgeschreven draaiboek en zonder overheid die het voor je oplost. Zoek het maar uit. Wat betekent dat voor jouw bedrijf? Kun je dan door?
Heb je noodvoorzieningen? Een eigen draaiboek dat niet op de server staat (want anders kun je er niet bij)? Weten je medewerkers wat ze moeten doen? Kun je überhaupt communiceren zonder internet? Heb je iets geregeld met de buren op het bedrijventerrein? Want in tijden van nood heb je meer aan een goed contact verderop in de straat dan aan een overheidsnummer dat niemand opneemt. Of dat je helemaal niet kunt bellen zonder verkeer.
Voorbereiding is geen luxe
We zagen het onlangs in Spanje, tijdens de enorme stroomstoring. Opeens was alles weg. Niemand wist wat er aan de hand was. Er was geen contact mogelijk. Chaos, onduidelijkheid en stilstand. Het overkomt dus niet alleen anderen. Het kan ons ook gebeuren! Vraag je eens af hoe afhankelijk je bent van stroom, data of leveranciers. Heb je zonnepanelen? Mooi. Maar werken die ook zonder netwerk of omvormer? Waarschijnlijk niet. Wat doe je zonder internet?
Maak het bespreekbaar
Je begrijpt het: het is tijd voor actie. Niet morgen, maar vandaag. Breng het op directieniveau ter sprake: Wat doen wij als alles 72 uur stopt? Maak een noodplan. Betrek je medewerkers en je buren. Zorg dat je iets achter de hand hebt. Niet alleen thuis, maar juist en óók op de zaak. Wees geen slachtoffer van je eigen gemak. Want wie nu niets doet, heeft straks niets te bieden.
Deze column van Hans-Peter Baars is eerder verschenen op www.westfriesebedrijvengroep.nl.