Startende ondernemer Melissa Naber gaat voor Westfrieslandinbedrijf.nl haar ervaring als startende ondernemer en haar voortgang met crowdfunding bloggen.
15 juli 2014 – Blog: Race tegen de klok
In mijn vorige blog heb ik het gehad over wie mijn (potentiële) donateurs zijn en de motivatie om te doneren. Omdat ik mijn doelbedrag nog niet behaald heb ben ik verder gaan na denken over hoe ik mensen kan bereiken én zo ver kan krijgen om te doneren.
Tot nu toe heb ik mijn voornamelijk gericht op online en digitale promotie zoals facebook-acties, twitteren, verspreiden van mijn promofilmpje, schrijven van blogs en artikelen, plaatsen van updates, etc.
Inmiddels ben ik nu in de fase terecht gekomen dat ik me meer focus op de offline promotie. De echte wereld dus, waar je mensen face to face spreekt. Vorige keer stelde ik dat crowdfunding veel te maken heeft met de betrokkenheid van mensen en ik ben benieuwd hoe deze live benadering van invloed is op de donaties.
de plaats waar ik straks onder andere wil gaan opereren met mijn bedrijf
De eerste actie die ik hierbij heb ondernomen is het geven van een proefles op basisschool Het Fluitschip in Hoorn noord. Ik vond het fijn om weer eens in een school te zijn, de plaats waar ik straks onder andere wil gaan opereren met mijn bedrijf. Ik vind het heel handig om nu al direct contact te hebben met leraren, terwijl ik nog niet eens officieel acquisitie heb gepleegd! En natuurlijk was het ook leuk om weer eens met kinderen te werken, dat ga je wel missen na een tijdje alleen maar met de computer bezig geweest te zijn!
Zo’n proefles was dus nuttig om kennis te maken met de doelgroep en een leuke manier om alvast te oefenen voor het echte werk en referenties te krijgen. Maar om nog meer directe donateurs te krijgen moet er toch, platgezegd, geld opgehaald worden. Misschien toch nog maar een directere benadering proberen?
Aanbellend, met een Ipad onder mijn arm, voelde ik me net zo’n vervelende verkoper.
Ik ben opgegroeid op een hofje in een centraal wonen project en hierdoor ken ik al mijn buren, in ieder geval bij naam. Wat als ik daar nou eens langs de deuren ga om te vragen om een donatie? Aanbellend, met een Ipad onder mijn arm, voelde ik me net zo’n vervelende verkoper. “Zitten mensen hier wel op te wachten?” spookte het door mijn hoofd? Maar gelukkig viel het in de praktijk mee, mensen verwelkomde mij in hun huis en namen de tijd voor mij en mijn verhaal. En wat een leuke reacties heb ik gekregen! “Wat stoer van je dat je dit doet, je hebt lef” of “Wat een goed initiatief, daar wil ik wel aan mee doen”.
Missie geslaagd dus. Niet alleen kon ik op deze manier direct de reacties van mensen peilen, ook kregen de mensen zo de kans om hun vragen te stellen. Het is weliswaar een stuk tijdrovender en intensiever dan een berichtje op facebook plaatsen, maar het is ook een veel waardevoller en interessanter contact.
De omslag van online naar offline bevalt me.
De omslag van online naar offline bevalt me. Tijdens een persoonlijke ontmoeting gaat het project echt leven, er is daadwerkelijke interactie en zo wordt het bijna tastbaar. Ik heb de smaak te pakken en wil daarom deze lijn voortzetten. In dit kader heb ik nu twee nieuwe ambitieuze activiteiten bedacht, waarbij ik hopelijk óók met onbekenden in contact kan komen. Woensdag 16 juli organiseer ik een hiphop activiteitenmiddag voor kinderen bij Local, een leuke lunchroom aan de veemarkt in Hoorn. Dit komt ook weer voort uit de toevallige ontmoeting met de eigenaresse die enthousiast werd van mijn verhaal.
De campagne wordt het laatste weekend van juli afgesloten met een ware Hiphop avond Café de Duivel, mijn favoriete hiphopcafé aan de Reguliersdwarsstraat in Amsterdam. Ik kan me geen mooiere plek bedenken waar hiphop liefhebbers samenkomen om mijn project te supporten. Ik ben druk bezig met het benaderen van rappers, dj’s en artiesten om een tof programma te presenteren.
En zo begint het, krap 3 maanden dat het woord ‘crowdfunding’ in me op kwam, echt vorm te krijgen. Ik had dit van te voren allemaal niet kunnen bedenken, het campagne voeren zelf is echt een enorm creatief proces. De ideeën blijven komen en de ene actie leidt weer tot de andere. The wheels are in motion en met ondernemen ben ik voorlopig niet te stoppen!