Annemieke Hageman is zelfstandig marketingadviseur en is eigenaar van www.marketingwebwinkel.nl. Zij maakt voor Westfriesland in Bedrijf een column over ondernemen en alles daaromheen.
Column Annemieke Hageman: Ik Twitter, dus ik besta
Laatst gaf ik een presentatie over het nut van social media voor je bedrijf. Het viel me op dat veel mensen in de zaal het nut er nog steeds totaal niet van in zien. “Op Facebook zitten alleen maar familieleden en buren”, “op Twitter staan alleen maar berichtjes zoals ‘ik laat nu de hond uit’” en “LinkedIn is ingewikkeld”. Wat een hoop vooroordelen. En dat terwijl social media toch al een hele tijd belangrijk is in je marketingmix.
Ik vroeg aan mijn publiek hoe klanten hun bedrijf dan nu vinden. “Via-via of ze lopen gewoon langs”. Oké, dat is natuurlijk super, maar door actief te zijn op social media bereik je nog een hele groep potentiele klanten. Daarnaast wordt ook je website beter gevonden als je actief op social media bent en je kunt meten wat de effecten zijn.
In mijn voorbereiding op de presentatie kwam ik de zin ‘ik Twitter, dus ik besta’ tegen. Na dit ingetikt te hebben op Google merkte ik dat deze zin vijf jaar geleden al werd gebruikt. Bijvoorbeeld in blogs over vragen als ‘tel je nog wel mee als je niet op social media actief bent?’. Vijf jaar geleden al hè!
Dus ja, tel je nog mee als je niet op social media actief bent met je bedrijf? Ik denk dat de meningen daar altijd over verdeeld blijven. Want als jouw bedrijf prima loopt zonder dat je er actief bent en je hebt het beredruk, moet je daar dan tijd voor gaan maken of iemand aannemen/inhuren? Daarop is toch mijn antwoord “ja” . Want wat als je opeens een aantal grote klanten verliest? En elk bedrijf wil toch groeien? Social media is een bron van potentiele klanten.
“pffffff, wat is er veel, daar heb ik toch allemaal geen tijd voor“!
In mijn presentatie lichtte ik de diverse populaire kanalen toe. Ook de nieuwere zoals Instagram en Periscope. Instagram wordt veel gebruikt door jongeren, maar ook steeds meer bedrijven zijn er actief. Vooral als je een in het oog springend product verkoopt kan dit een erg interessant kanaal zijn. Met Periscope kun je live video streamen. Ook als ondernemer kun je hier van alles mee, denk bijvoorbeeld aan klanten mee laten kijken in je bedrijf of een demonstratie van een nieuw product. Organiseer een vraag- en antwoordsessie of laat mensen meekijken tijdens de voorbereidingen van een evenement, en natuurlijk tijdens het evenement zelf. Op je website, via je nieuwsbrief of via andere social media kanalen kun je je uitzending aankondigen. Ik denk dat dat nog best groot gaat worden en vind het zelf echt gaaf.
Maar na dit allemaal behandeld te hebben tijdens mijn presentatie zag ik bij veel luisteraars de moed in de schoenen zakken: “pffffff, wat is er veel, daar heb ik toch allemaal geen tijd voor“! Mijn reactie daarop was: je hoeft niet overal actief te zijn, maak keuzes. Kijk waar je doelgroep zit en welk kanaal bij je bedrijf past. Maak elke week een half uur tijd vrij en kijk eens hoe ver je daarmee al komt. En anders kun je het altijd uitbesteden aan mensen zoals ik.
Maar als je nu nog eens start met social media, heb je dan niet totaal de boot gemist? Een interessante vraag. Je bent in ieder geval vrij laat, maar zolang er dagelijks nog 6,6 miljoen mensen hun Facebook checken en 3,4 miljoen mensen LinkedIn bekijken, kan het nog best. Social media moet gewoon onderdeel van je marketingmix zijn!
En inmiddels zijn er natuurlijk op alle kanalen 30 nieuwe gebruikers bij ;-).