HOORN – Na maanden van voorbereidingen was vrijdag 8 januari de opening van Winter in Hoorn, het eerste themaconcept van De Grote Kerk. In het kader van ‘Wij maken werk van de Kerk’ zijn ondernemers Michiel Beemster, Arjen Ott en Patrick Avontuur namens Fletcha Eventures en Hayk Simons van HTC Advies gestart met het winkel- en food concept. En met succes. Het eerste weekend werd volgens de ondernemers bezocht door 10.000 bezoekers.
“Een overweldig succes,” vertelt Michiel Beemster. “Enkele food ondernemers waren deels uitverkocht. Zij hebben dit weekend extra spullen moeten brengen naar De Grote Kerk.” Beemster weet dat de realisatie mede met steun door de ambtenaren en wethouder in Hoorn mogelijk is geworden. “Daarnaast ook dank aan de food ondernemers, blij dat zij met ons het vertrouwen hebben in dit concept.”
Nieuwsgierig
De stroom mensen kwam bijna direct na de opening vrijdagmiddag al snel op gang. Veel nieuwsgierige bezoekers aan de binnenstad maakte een rondje over de foodmarkt in de Kerk. Zeker rondom 18.00 uur hadden de ondernemers geen klagen over belangstelling. Door de combinatie met een drankje en de zitgelegenheid bleven veel bezoekers nog even hangen en genieten van de ambiance.
Aantrekkingskracht binnenstad
De ondernemers in de binnenstad merken ook direct wat een aantrekkingskracht dit nieuwe concept heeft. Beemster: “Wij spraken ondernemers die vertelden dat het zaterdagmiddag wel kerst leek, zoveel mensen liepen er in de stad.”
“Wij konden duidelijk merken dat er zaterdag meer publiek in de binnenstad was. Na het vertrek van Baby Plus en eerder nog Vogele mode is er nu weer een loop in en naar de Lange Kerkstraat. Dat merkten wij direct dit weekend, en daar zijn wij enorm blij mee,” aldus eigenaar Rene Geijssen van Ooms Feestwinkel in dezelfde straat. En dat lijkt direct om ook extra omzet op te leveren. “Zo hadden wij een bestelling via onze webshop omdat een klant na het bezoek aan De Grote Kerk langs onze winkel liep en daar onze webshop vermeld zag staan.”
Positieve reacties
Via facebook ook veel reacties op de nieuwe aanwinst voor Hoorn. Veel reacties zijn positief over het concept en blij dat dit nu ook in Hoorn te vinden is. Het huidige concept ‘Winter in Hoorn’ met een foodmarket beneden en shop-in-shop op de 1e verdieping loopt nog tot en met 28 februari en is elke vrijdag, zaterdag en zondag geopend. Op de andere dagen is alleen de koffiehoek open van 8.00-17.00 uur.
Wethouder Ben Tap
Wethouder Ben Tap werd vorig jaar door de ondernemers ook actief met de waterweken in Hoorn gevraagd voor een afspraak. “Zij hadden een idee voor De Grote Kerk en waren benieuwd naar de reacties van de politiek.” De Hoornse wethouder was direct al enthousiast als oud ondernemer en voorman van KHN zal hij de combinatie van eten/drinken en shoppen wel zitten. “Maar de huidige drankenwet staat juist deze combinatie niet toe.” Ook op het gemeentehuis moesten er nog enkele mensen worden overtuigd.
Nu 8 januari 2016 kijkt Tap terug op een geslaagd proces. “Toen ik daar vrijdagmiddag rond 16.15 uur naar binnenstapte dacht ik WOW en heb het even op mij in laten werken. Naast Londen, Stockholm nu ook Hoorn met een soortgelijk concept,” aldus een trotse wethouder. Hij waarderede het lef van de ondernemers om De Grote Kerk weer een nieuwe invulling te geven.
Luister hieronder naar het interview met wethouder Ben Tap over de totstandkoming van de foodmarket in De Grote Kerk. Van idee (deel 1) ambtelijke molen tot realisatie en de opening (deel 2).