Bij ondernemen komt een hoop kijken. Als het allemaal van de grond komt, ben je al gauw niet meer alleen bezig met je eigen dienst of product. Je moet de administratie bijhouden, je website updaten met nieuwe informatie of berichten plaatsen op je marketing kanalen om klanten te werven. Vind je dit leuk en ben je er goed in, dan is er geen man overboord. Maar als je talent niet ligt bij marketing, je hoofdpijn krijgt van al dat papierwerk en niet goed weet hoe de backend van je website werkt, dan is het wellicht een goed idee om een aantal zaken uit te besteden. In dit artikel dragen we drie professionals aan die het ondernemen een beetje makkelijker maken.
Online marketing bureau
Je wilt groeien met je onderneming en je klanten bevinden zich grotendeels online. Maar je hebt geen verstand van online marketing… Dan kun je een online marketing bureau inschakelen. Online marketing is een vak waar een hoop bij komt kijken. Je hebt bijvoorbeeld kennis nodig van verschillende marketing kanalen, je moet binnen deze kanalen je doelgroep kunnen bereiken en tevens een aantrekkelijke boodschap hebben. Dit vergt al gauw kennis van verschillende disciplines binnen de online marketing. Online marketing bureaus hebben verschillende specialisten in huis die samen een complete strategie kunnen opzetten én uitvoeren. Zij hebben de tools en kennis voorhanden om jouw onderneming te laten groeien. Dit vraagt om een investering, maar met de juiste inzet van middelen kan die al gauw worden terugverdiend.
Incassobureau
Er zijn maar weinig ondernemers die niet te maken krijgen met niet-betalende klanten. Het is een hoofdpijndossier. Sommige klanten kun je eindeloos bellen en mailen, maar soms krijg je geen gehoor. Daar komen incassobureaus om de hoek kijken. Een incassobureau heeft de kennis en middelen om jouw debiteur te bereiken en tot betaling aan te zetten. Zij kunnen bijvoorbeeld een correcte laatste aanmaning opmaken op briefpapier inclusief logo. Dit maakt toch meer indruk dan een eigen brief. Ook kunnen zij alle documentatie bijhouden. Dat scheelt je een hoop tijd en energie wat je weer in je eigen business kunt stoppen.
Boekhouder
Al dat papierwerk… Het is vaak niet de favoriete klus van de ondernemer. Toch moet de financiële administratie goed worden bijgehouden. Gelukkig kun je een boekhouder in de arm nemen. Deze beschikt over de juiste tools om je boekhouding efficiënt en nauwkeurig te rapporteren. Daarnaast is een boekhouder bekend met de laatste ontwikkelingen in fiscale en juridische regelgeving. Het kost je een hoop tijd om deze kennis up-to-date te houden. Daarnaast kan een boekhouder je adviseren over de financiële strategie van je bedrijf.
Stop je tijd in de zaken binnen je onderneming die jou energie geven. Hopelijk kunnen bovenstaande professionals je helpen.