HOORN – Fairphone kiest het Hoornse Abovo Media en Local Planet voor de komende twee jaar als mediabureau. De Nederlandse elektronica-onderneming met focus op duurzaam en eerlijk geproduceerde smartphones wil groeien in binnen- en buitenland.
Mediabureau Abovo Maxlead leverde volgens Fairphone het best passende Europese plan met een lokale aanpak voor Nederland, Duitsland en Frankrijk. Ronald van Harten, Head of Marketing Fairphone: ‘’Natuurlijk kijk je in een pitch naar rationele argumenten: zoals het mediaplan en de aanpak. Wij willen slim groeien en zoeken partners die ons daarin kunnen helpen.’’
Local Planet
Local Planet is gestart in 2016 met als doelstelling om onafhankelijke media- en reclamebureaus wereldwijd te koppelen. Het heeft als doel om klanten enerzijds te laten werken met de lokale bureaus, maar anderzijds wel met één aanpak over landen heen afspraken maken en kennis borgen. Alle bureaus samen zijn eigenaar van het Local Planet-netwerk.
Investeringsrode van 49 miljoen
Invest-NL maakte eind januari bekend dat zij € 20 miljoen investeert in Fairphone. Deze investering maakt deel uit van een € 49 miljoen investeringsronde die Fairphone ophaalde bij een internationaal consortium van impact investeerders dat werd geleid door nieuwe aandeelhouders Invest-NL, ABN AMRO Sustainable Impact Fund en bestaande aandeelhouder Quadia met haar Regenero Impact Fund. Het consortium heeft hierbij de krachten gebundeld met andere bestaande aandeelhouders DALHAP, DOEN Participaties en PDENH.
‘Fairphone matcht met ons DNA’
De samenwerking tussen Abovo Maxlead en Local Planet moet Fairphone helpen om de gewenste groei in Europa te realiseren. ‘’Hierdoor konden we per land een sterke mediastrategie uitrollen’’, geeft Evert Dijkstra aan, Client Service Director bij Abovo Media. ‘’Fairphone is door haar unieke en duurzame werkwijze compleet onderscheidend van de rest van de markt. Zij zijn echte uitdagers in hun markt en wij ook.’’
Duurzaam
Al sinds 2010 is Fairphone bezig met de inzet voor eerlijke elektronica en zijn ze uitgegroeid tot een bedrijf met meer dan 70 werknemers uit 20 verschillende landen. Naast het produceren van nieuwe telefoons, zorgen ze er ook voor dat oude telefoons opnieuw worden gebruikt. Zo probeert het bedrijf de hoeveelheid elektronisch afval te verminderen.